Logistyka zwrotna (odwrotna) zapewnia transport towarów, materiałów lub surowców (łącznie z przetwarzaniem jednych w drugie) od konsumenta lub użytkownika z powrotem do producenta, sprzedawcy lub dalszego przetwórcy. Może to obejmować serwisowanie, zwroty i reklamacje towarów, obieg opakowań zwrotnych lub materiałów przeznaczonych do recyklingu i utylizacji.
Logistyka zwrotna może być stosunkowo prostym mechanizmem, jeśli chodzi o transport towarów od sprzedawcy do konsumenta i z powrotem. Jednak w większości przypadków obejmuje ona złożone wzorce transportu z wieloma punktami węzłowymi i złożonymi strukturami czasowymi. Przemieszczenia mogą być rozłożone na bardzo długi okres i podlegać dużej liczbie warunków, przepisów i norm.
Logistyka zwrotna – taśma produkcyjna gospodarki o obiegu zamkniętym
Podstawowym celem logistyki zwrotnej jest zapewnienie obiegu produktów przeznaczonych do obiegu. Drugorzędną, ale bardzo ważną konsekwencją jest minimalizacja kosztów finansowych, strat materiałowych i negatywnego wpływu na środowisko.
Logistyka zwrotna jest spiritus movens gospodarki o obiegu zamkniętym, której głównym celem jest zastąpienie konsumpcji jednorazowej zasadą ponownego wykorzystania. Oznacza to nie tylko dostarczenie towaru do sklepu i jego sprzedaż, ale także odebranie go od użytkownika we właściwym czasie i wykorzystanie w lepszy sposób, zamiast wyrzucania go na wysypisko.
Pomijając wymagania technologiczne, górę przepisów i norm dotyczących zbiórki odpadów niebezpiecznych. Samo zaplanowanie trasy pojazdu, który ma rozładować i załadować towary na trasie, jest wystarczającym kłopotem.
Piękne. I skomplikowane.
Korzyści płynące z logistyki zwrotnej są oczywiste, ale planowanie powoduje komplikacje.
Prosta logistyka zwrotna jest obsługiwana na przykład przez firmy kurierskie, które dostarczają i odbierają paczki podczas jednej podróży. Nie muszą martwić się zbytnio o planowanie. Przystanek to przystanek, paczki w samochodzie są już przechowywane i śledzone. W końcu bardziej wyrafinowane rozwiązanie uniemożliwiłoby nagłe hamowanie.
W przypadku ciężkich, dużych i nieporęcznych przedmiotów, zwłaszcza gdy można je przemieścić tylko za pomocą środków mechanicznych, plan podróży staje się znacznie bardziej skomplikowany.
Muszą ustalić kolejność postojów w taki sposób, aby załadowany ładunek miał wystarczająco dużo miejsca na nadwoziu, by jego składowanie nie zagrażało stabilności pojazdu i nie przekraczało jego ładowności. Jednocześnie nie może blokować rozładunku towarów, które dotrą później.
Nie zapominając o przebytej odległości, zużyciu paliwa, czasie pracy, czasie dostawy lub fakcie, że źle zaplanowany załadunek i rozładunek może skutkować darmową, ale piekielnie kosztowną jazdą pustym samochodem po okolicy. Transport płynów lub chemikaliów ma inną specyfikę.
Kwestią odbioru zajmują się na przykład sklepy budowlane (puste palety, reklamacje uszkodzonych produktów) lub firmy kurierskie.
Rozwiązania Solvertech
Logistyka zwrotna uwielbia nasze inteligentne programy. Tasha zadba o precyzyjne zaplanowanie trasy tak, aby załadunek nie blokował rozładunku, a samochód był optymalnie załadowany przez cały czas. Freya zapewni szczegółową dokumentację transportu na potrzeby działów wysyłki, rozliczeń i reklamacji.
Logistyka zwrotna uwielbia nasze inteligentne programy
Nasz program Tasha zadba o precyzyjne zaplanowanie trasy
Daj nam znać