Článek  15. 9. 2025

Planowanie tras dostaw. Pieniądze są w magazynie.

Największe rezerwy finansowe nie wynikają z planowania tras dostaw, ale z optymalizacji załadunku. Aż 80% wydatków związanych z ostatnią milą stanowią operacje magazynowe.
Planowanie tras

Tradycyjna firma kurierska ma plany tras dla poszczególnych obszarów. Jednak kolejność postojów zazwyczaj ustala sam kierowca. To jeden z powodów, dla których większość przewoźników szacuje czas dostawy z dokładnością do kilku godzin, a czasami i tak się myli.

Bez ustalonej kolejności postojów, to kierowca musi odebrać stos paczek z kosza i ułożyć je na pace. Nic dziwnego, że załadunek trwa dłużej, a paczka toczy się gdzieś po drodze. (Nie wiesz, jak to wygląda? Jest kwadratowa. Ach, dzięki.)

Planowanie tras dostaw, załadunek i rozładunek zazwyczaj zajmują więcej czasu niż przejazdy między klientami. Im krótsze trasy i większa liczba adresów, tym większe ryzyko opóźnienia. Klient nie odbiera telefonu, zjeżda windą z ósmego piętra, uspokaja wściekłego psa – powodów opóźnienia przy dostawie jest mnóstwo.

Na koniec cieszymy się, gdy paczka, której dostarczenie zapowiedziano między dziesiątą a dwunastą, dociera najpóźniej o wpół do drugiej.

Rohlík jedzie

To, czego firmy kurierskie jeszcze nie zaczęły robić – z powodów, które omówimy później –czeski market internetowy Rohlík.cz doprowadził do perfekcji. Udało mu się skrócić czas dostawy do zaledwie 15 minut, nawet na trasach, które zajmują kilka godzin.

Taka dokładność jest jednak wyjątkowa nie tylko w skali Czech, ale i na skalę światową. Co za tym stoi? Dokładna optymalizacja załadunku, wysokiej jakości mapy, doskonałe planowanie tras i inteligentna analiza wydajności.

Przyznajmy, że Rohlík ładuje tylko własne towary. Dzięki temu może je doskonale przygotować. Znajomość lokalizacji produktu w magazynie pozwala określić dokładny czas transportu między regałem a rampą załadunkową, a tym samym całkowity czas załadunku.

Przesyłki są kompletowane wraz z etykietą z kodem kreskowym i układane w kolejności przystanków. Kierowca nie musi zastanawiać się, gdzie umieścić daną torbę. U klienta po prostu otwiera samochód, sięga po najbliższą torbę, skanuje kod kreskowy i żegna się.

Im wieksza dokładność, tym wyższa cena

Klient wybiera termin dostawy podczas składania zamówienia. Sam Rohlík oferuje ekspresowe doręczenie w ciągu piętnastu minut jako usługę premium – jest ono droższe niż standardowe doręczenie w ciągu godziny. Na krótko przed doręczeniem przesyłki system potwierdza termin lub przypomina SMS-em.

Ewentualne opóźnienia są również zgłaszane automatycznie. Kierowca sięga po telefon tylko w przypadku pytań i sytuacji wyjątkowych. Na przykład, gdy klient nie jest na miejscu, a kierowca chce uzgodnić z nim alternatywny sposób przekazania przesyłki. (Nieodebranie przesyłki może podlegać karze).

Duże znaczenie ma również monitorowanie czasu, jaki samochód spędza pod daną adresem. Wraz z liczbą przejazdów rośnie trafność prognozy i niezawodność planu dostaw.

Pierwsza jaskółka, wiosny nie czyni

Przykład Rohlíku pokazuje, że zwiększenie dokładności dostaw wymaga – oprócz dobrego planowania tras i oceny przejazdów – również doskonałej organizacji magazynu, załadunku, komunikacji i rozładunku. System, który Rohlík wdrożył z naszą pomocą, jest obecnie oferowany pod marką Veloq również innym sklepom spożywczym online. Czy może on być również korzystny dla tradycyjnych firm kurierskich?

Na razie trudno powiedzieć. Kompleksowa modernizacja planowania wymaga dużych nakładów inwestycyjnych, a prowadzenie zaawansowanych magazynów jest droższe niż hal z ekipą pracowników tymczasowych. W przeciwieństwie do Rohlika, kurierzy „magazynują towary” dopiero na krótko przed ich „wydaniem”, dlatego optymalizacja załadunku jest możliwa tylko w ograniczonym zakresie.

Planowanie tras dostaw

Podczas gdy Rohlík dostarcza przesyłki wyłącznie pod same drzwi, większość przewoźników obsługuje również punkty odbioru i skrytki pocztowe. W ich przypadku dokładny czas dostawy nie ma tak dużego znaczenia.

Na koniec należy wprowadzić do wszystkich systemów handlu elektronicznego informacje o dokładności dostaw, aby stały się one kryterium wyboru usługi transportowej.

A to oznacza mnóstwo zadań naraz. Dlatego wydaje nam się, że tylko klienci Rohlíka będą mogli cieszyć się piętnastominutowymi okienkami dostaw jeszcze przez długi czas.

Sprawdź, jak Solvertech może zoptymalizować planowanie tras w Twojej firmie

Zrób pierwszy krok do inteligentnego planowania transportu

Daj nam znać

Toto je naše pomoc vaší dopravě

Naše produkty

Udostępnij na FacebookuUdostępnij na XUdostępnij na LinkedIn

Przyspiesz, obniż koszty. Zarabiaj więcej.

Twoją wiadomością zajmiemy się tak szybko, jak to możliwe.