Na początku weryfikacji warto sprawdzić, czy dany program ma dobrą reputację i czy jest popularny wśród użytkowników. Można to zrobić, szukając opinii w internecie lub zapytać firmy o ich doświadczenia. Niektórzy producenci systemów udostępniają przykłady wdrożeń, w których możemy znaleźć wspólne problemy i sposób ich rozwiązywania. Najlepszą praktyką jest jednak kontakt z firmą, która już korzysta z danego rozwiązania i zadanie pytań jak wygląda współpraca.
Biorąc pod uwagę skalę rozbudowania programów do planowania tras zweryfikuj czy program ma funkcje, które są dla Ciebie istotne. Zadaj sobie pytania: Czy umożliwia planowanie tras z uwzględnieniem różnych środków transportu? Czy uwzględnia czasy przejazdów, opóźnienia i korki drogowe? Czy umożliwia wyznaczanie tras w oparciu o nasze założenia takie jak: koszty, szybkość i punktualność dostawy/odbioru, wybór właściwej trasy, restrykcje dla pojazdów ciężarowych, bądź inne istotne dla nas parametry? Istotnym, o ile nie najważniejszymi, są dwa pytania – Czy wykorzystywany przez firmę algorytm planistyczny jest jej własnością? oraz Czy posiada ona wiedzę i kompetencje do modyfikowania go pod nasze potrzeby?
Przy wyborze systemu nie można zapomnieć o interfejsie użytkownika i funkcjonalność programu.
Przed wdrożeniem warto wybrać dwa lub trzy systemy i porównać je spotykając się z przedstawicielami, bądź je testując. Będzie to wymagające i czasochłonne, ale przeznaczona energia zwróci się z nawiązką. System będzie wykorzystywany długoterminowo i przez wiele osób na różnych szczeblach.
Program do planowania tras powinien mieć kilka podstawowych funkcji, aby zapewnić użytkownikowi jak najlepsze doświadczenie związanym z planowaniem i organizacją transportu. Oto kilka z nich:
Do bardziej szczegółowych funkcji możemy zaliczyć:
Cena programu do planowania tras może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak ilość oferowanych funkcji, popularność programu czy konkurencja na rynku. Istnieją zarówno bezpłatne, jak i płatne programy do planowania tras.
Bezpłatne programy najczęściej oferują podstawowe funkcje, takie jak wyznaczanie tras z punktu A do punktu B, ale mogą nie mieć zaawansowanych funkcji, takich jak planowanie tras z uwzględnieniem różnych środków transportu czy opóźnień w ruchu drogowym.
Płatne programy zazwyczaj oferują więcej funkcji i są bardziej kompleksowe. Ich ceny mogą się różnić, od kilku do kilkudziesięciu euro lub więcej, w zależności od ilości oferowanych funkcji i jakości programu. Nieodzownym może okazać się natychmiastowa analiza kosztów na poziomie dostaw lub zamówień klienta. Takie rozwiązania są już możliwe w oprogramowaniu do optymalizacji tras.
Systemy do planowania tras powinny rozwiązywać problemy nie tylko właścicieli firm, ale przede wszystkim managerów, dyspozytorów i kierowców. Warto aby kierowcy mieli dostęp do listy zadań, nawigacji i raportów dotyczących czasu jazdy, pracy i terminowości. Nie trzeba wspominać, że cały interfejs powinien być dostępny z poziomu telefonu komórkowego.
Dla niektórych flot, posiadającej od paru po nawet parędziesiąt pojazdów, ale posiadających prostszy proces planistyczny (kilka punktów rozładunku/załadunku) może wystarczyć podstawowy program do planowania tras.
W przypadku flot od paru po paręset pojazdów, ale posiadającej skomplikowany proces planistyczny (paręnaście do parudziesięciu załadunków i rozładunków na trasie, parę tras w ciągu dnia etc.) warto rozważyć zaawansowany program do planowania tras, który oferuje funkcje takie jak optymalizacja tras, planowanie tras z uwzględnieniem różnych środków transportu, prognozowanie przepływu ruchu drogowego, a nawet śledzenie floty w czasie rzeczywistym. Wybór odpowiedniego programu do planowania tras dla dużej floty może pomóc w wydajności i oszczędności czasu, co w konsekwencji przekłada się na lepsze wyniki biznesowe.
Lista zamówień to bardzo istotny element programu. Warto zadbać abyśmy w jednym miejscu mieli możliwość ustawienia poszczególnych kolumn, nazw z danymi potrzebnymi do załadunku i rozładunku.
Przy okazji powinniśmy móc wygenerować odpowiednie dokumenty przewozowe i mieć możliwość przesłania ich w prosty sposób. W budowaniu trasy warto wziąć pod uwagę szczegółowe parametry ładowności takie jak ciężar ładunku, wymiary, objętość, liczbę. Dobre systemu do planowania tras podpowiedzą jaką mamy dostępną powierzchnię załadunkową.

Skuteczne oprogramowanie do planowania dystrybucji, transportu i matematycznej optymalizacji tras dla dostaw i odbiorów (w horyzoncie jednego lub wielu dni).

Moduł komunikacyjny Tashy łączy dyspozytora z kierowcą, przyspiesza nawigację i przepływ informacji.

Planowanie i optymalizacja tras online. Jako API wspiera działanie Twoich systemów informatycznych, ERP, WMS, TMS, czy e-sklepów.

Optymalizacja dystrybucji bardzo dużej ilości zamówień z jednego centrum dystrybucyjnego. Solidna aplikacja internetowa o najwyższej wydajności. Unikalne rozwiązanie dla przewoźników, operatorów logistycznych i firm sprzedażowych wymagających ciągłego planowania i bardzo krótkiego czasu realizacji dostaw.