Każda trasa dostawy wiąże się z innymi kosztami ze względu na odmienne parametry. Mechaniczne dostarczanie wszystkiego do wszystkich jest proste i być może szlachetne, ale na pewno niezbyt mądre. Dobrym współczynnikiem, który pozwala przekonać się co do opłacalności konkretnej dostawy, jest koszt braku obsługi konkretnego klienta.
Poruszaliśmy już ten temat w artykule na blogu „Dostarczać czy nie? Zysk czy strata?”. Wówczas wspomnieliśmy o wycenie kosztu braku obsługi przy rozważaniu połączenia transportu własnego z transportem zewnętrznym. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem ze strony operatorów e-sklepów na taką funkcję i pytaniami o możliwości systemu Tasha, w tym artykule ponownie poruszymy kwestię optymalizacji tras dostawy towarów transportem własnym w połączeniu z kurierami.
Kara za brak usługi to hipotetyczna pozycja kosztowa, która staje się realna, jeśli towar nie zostanie dostarczony do klienta. Unaocznia nam ona wagę klienta i oznacza mniej więcej to samo co utracony zysk: różnicę pomiędzy przychodami z realizacji umowy a kosztami tej realizacji dotkniętymi karą umowną.
Parametr kosztów braku usługi jest dla systemu Tasha jednym z wielu kryteriów, według których układa ona efektywne trasy dostaw. Uwzględnienie go pozwala użytkownikom odkryć niezwykle istotne fakty na temat efektywności ich przedsiębiorstwa, których nie wyczytają z żadnej mapy.
Jeśli zamierzamy dostarczać wszystkie zamówienia niezależnie od własnych zysków i strat, kara za brak usługi będzie taka sama dla wszystkich klientów. Zamówienia będą dostarczane po optymalnych trasach w najkrótszym czasie, nawet do tych klientów, na dostawach do których stracimy.
Co jednak, jeśli rozważymy alternatywne rozwiązania: przesunięcie klienta na inną trasę, przesunięcie go na inny dzień albo wysyłkę zewnętrzną firmą kurierską? Co jeśli wszystkie te środki okażą się daremne i klient po prostu nie przyniesie nam zysku? Tasha pomaga w wykryciu tego typu kosztów i wyeliminuje potencjalne straty w czasie rzeczywistym.
Jeśli prowadzimy sklep internetowy i liczymy na to, że przesyłka do klienta kurierem będzie dla nas tańsza niż własnym samochodem, wprowadzimy ten koszt w Tashy. Fracht jest zwykle określany na podstawie wagi i/lub objętości przesyłek. Dlatego wskazuje on kwotę, która odpowiada charakterowi naszego zamówienia.
Na pytanie "kurier czy własny transport?"podpowiedź uzyskamy w systemie Tasha. Możemy przechowywać w nim i porównywać cenniki bardziej konkurencyjnych usług transportowych i kurierskich takich jak DPD, PPL, DHL lub innych. Tasha automatycznie oblicza i pokazuje ceny poszczególnych kurierów dla każdego zamówienia, wybiera najtańszego przewoźnika i ustawia ten koszt dostawy go jako cenę za brak usługi.
Jeśli koszt własnego transportu przekroczy cenę najtańszego kuriera zewnętrznego, Tasha zaleci rezygnację z własnej dostawy i zaproponuje zamówienie zewnętrznego transportu. Oczywiście przez cały czas mamy wybór: jeśli nadal chcemy realizować dostawy do klienta własnym transportem (np. z uwagi na duże gabaryty, kruchość towaru, wartość zamówienia, lub dlatego, że jest to klient VIP), możemy po prostu zaznaczyć te zlecenia i w ten sposób zagwarantować obsługę własnym transportem. Takie zlecenie będzie wtedy zawsze zrealizowane wewnętrznie, o ile nie zostaną naruszone żadne ograniczenia (czas dostawy, limit ładowności pojazdu, wymagania dotyczące wyposażenia pojazdu itp.).
Program do optymalizacji tras Tasha jest w stanie pomóc nam nie tylko z wygenerowaniem raportu tras dla własnych kierowców, ale również z eksportem informacji o zleceniach dla obcych kurierów.
Doskonałym uzupełnieniem modułu Kurier jest również moduł Komunikacja, który masowo informuje naszych klientów i kierowców za pomocą SMS-ów informacyjnych lub e-maili. Podnosi to poziom i wydajność świadczonych przez nas usług.