Wydajność transportu a analiza potrzeb firmy transportowej
Patrząc w kryształową kulę
Jeden z naszych klientów rozpoczynał działalność w Budapeszcie. Chciał dostarczyć towar do klientów następnego dnia, po złożeniu zamówienia, w jednogodzinnych oknach. Planowanie tras do wielu adresów — biorąc pod uwagę nowość projektu i nieznany teren — wymagało skalowalnego rozwiązania.
Optymalizacja tras dostaw jest bardzo wrażliwa nawet na niewielkie zmiany warunków wejściowych. Nie chodzi tylko o dodawanie/usuwanie adresów, kierowców i samochodów. Na przykład zwiększenie liczby zamówień, powyżej krytycznego limitu, może nagle zwiększyć (lub zmniejszyć) liczbę możliwych rozwiązań.
Analiza rozkłada dana sytuację na czynniki pierwsze, a następnie pozostawia klientowi decyzję, czy np. wykorzystać okazję do podwyższenia jakości usługi i przełożyć to na wyższe ceny i marże, czy też zwiększyć marżę obniżając koszty i przy tym samym jakość usługi.
Gwałtowny wzrost zamówień może również prowadzić do przeciążenia mocy produkcyjnych. Jeśli potrafisz to przewidzieć, możesz temu sprostać, rekrutując nowych kierowców lub kupując na czas dodatkowe pojazdy. Ale są też krótkotrwałe wahania, takie jak święta Bożego Narodzenia, których nie da się pokryć budową nowych garaży i trzeba je przetrwać przy istniejących zasobach.
Zmiana jest zawarta w genach biznesu
Współpracujemy z firmami, które nie mają takich zmartwień. Zawsze przygotowujemy dla nich roczny plan w grudniu i nie widzimy ich ponownie przez rok. Jednak większość klientów znacznie częściej spotyka się ze zmianami warunków.
Tylko subtelna zmiana żądania z „jutro o dowolnej porze” na „jutro o dokładnej godzinie” może bardziej przyspieszyć optymalizację tras, niż wahania liczby zamówień. Właśnie w takich przypadkach przydatne jest łatwe modelowanie alternatyw. Jeśli kierownictwo ma podejmować trafne decyzje, musi mieć do wyboru różne alternatywy. Analiza przygotuje je dla nich.
Wydajność transportu a tło do analizy
Pytań i hipotez jest wiele. Gdzie umieścić magazyn główny, jako punkt startowy do wyjazdów, ze względu na natężenie ruchu w różnych porach dnia? Ile i jakimi samochody trzeba będzie dysponować? Kupić je czy wynająć? Czy lepiej mieć jeden magazyn (jeden budynek, jedno zmartwienie) czy więcej magazynów (krótsze trasy)? Jaki kierunek wybrać? Jak obiektywnie ocenić wyniki?
I tak dalej.
Z przyjemnością znajdziemy dla Ciebie odpowiedzi, ale potrzebujemy informacji wejściowych. W przypadku analiz realizowanych projektów będą to dane historyczne, w przypadku nowych projektów plany. Zwykle wystarczy Excel w uzgodnionym formacie. Dokonamy oceny Twoich danych i na ich podstawie sformułujemy wnioski i rekomendacje.
Jak wygląda raport z analizy?
Raport analityczny to zasadniczo zestaw odpowiedzi na pytania przedstawione w tekście, tabelach i wykresach. Powie ci: do których klientów jeździsz niepotrzebnie często, do których niepotrzebnym objazdem, a do których w ogóle nie powinieneś jeździć, tylko wysyłać tam kuriera. Ile razy na światło dzienne wychodzą wnioski, których się zupełnie nie spodziewasz. Wielkie zamieszanie jest spowodowane tym, że często największe straty pojawiają się, nie przy małych zamówieniach, ale przy zamówieniach VIP.
Niektórzy klienci zamówili u nas analizę i kiedy dowiedzieli się, że wykorzystaliśmy do tego naszą Tashę, kupili ją i sami zaczęli robić inne analizy. W najmniejszym stopniu nie jesteśmy temu przeciwni.
Analiza przedwdrożeniowa Tashy
Tasha to nie tylko program do optymalizacji trasy. Uzbrojona w swoje pluginy, może czytać rzeczywistość nawet między wierszami i odkrywać połączenia, które zwykle pozostają pod powierzchnią.
Prawda jest taka, że zaawansowana analiza w Tashy wymaga pewnej wiedzy i doświadczenia — nie tyle z Tashą, co z samą metodą. Dlatego też wielu szczęśliwych posiadaczy Tashi idzie w drugą stronę: używają go do planowania i prostych analiz, natomiast złożone analizy zamawiają osobno. Oszczędzają czas i uzyskują dane dzięki interpretacji i informacji zwrotnej na żywo.
Musimy również przeprowadzić uproszczoną analizę konfiguracji nowego Tashy, trwa to dzień lub dwa. Podczas gdy nasi koledzy z branży liczą sobie grube pieniądze, za wstępną analizę wdrożenia ich oprogramowania, my w Solvertech dzięki zaawansowanym narzędziom dostarczymy je bezpłatnie.