

Studium przypadku
Przyjrzyjmy się przypadkowi, w którym nasz program pomógł tradycyjnej czeskiej firmie ustalić dokładną cenę transportu. A może nawet każdego kilograma produktu.
miesięce od rozpoczęcia projektu do wdrożenia
PLN za przewóz kilograma boczku (a także inne dokładne dane)
tańsze dostawy dzięki nowym danym i narzędziom
miliona złotych zaoszczędzonych rocznie

Czeska gwiazda na wędliniarskim niebie
Rodzinna firma MP Krásno, a. s., z tradycją sięgającą 1855 roku, zaopatruje szereg sieci handlowych i detalicznych w Czechach, Słowacji, Węgrzech i Polsce. Aby nadal nadążać za duchem czasu i konkurencją, firma wie, że nie może opierać się innowacjom, dlatego też nieustannie udoskonala zarządzanie firmą.
5
największy producent mięsa w Republice Czeskiej
345 mln
złotych obrotu
100+
własnych pojazdów
100%
presji na innowacje

Jak sprawdzić koszt wysyłki?
Proste pytanie o fundamentalnym znaczeniu. Mamy przed sobą prawie dwa lata pracy, aby znaleźć odpowiedź, a klient poczynił znaczne postępy w sposobie planowania, monitorowania i oceny wydajności transportu.
Co musieliśmy zrobić
na początku projektu:
Nie wyciągamy wniosków z niepełnych, przypadkowych lub nieistotnych danych.
Rozpoczynamy od szczegółowej analizy potrzeb i efektywności transportu.
Wprowadzamy nowy system planowania i łączymy go z narzędziami monitorującymi. Systematycznie zbieramy wybrane dane.
Gotowa jest szczegółowa analiza potrzeb i efektywności transportu.
Utworzono połączenie danych SAP/BNS między aplikacją do planowania Solvertech Tasha a wewnętrznym systemem ERP.
Tasha planuje pierwsze trasy dostaw na Słowacji.
Tasha planuje cały transport na terenie Czech, Słowacji, Polski i Węgier.
Tasha łączy się z systemami śledzenia pojazdów. Możemy porównać plan z rzeczywistą wydajnością.
Porównujemy koszty transportu własnego i obcego. Jesteśmy w stanie wybrać bardziej opłacalne rozwiązanie.

Klient analizuje wyniki
i chce wiedzieć więcej!
Pracujemy dalej.
Znamy dokładne koszty transportu na klienta i na kilogram towaru zgodnie z planem.
Zaczynamy używać GPS-u do pomiaru rzeczywistego dystansu przejechanego przez kierowców i czasu spędzonego na trasie. Dostajemy rzeczywiste koszty transportu.
Posiadamy monitoring dziennego zużycia paliwa na kierowcę i pojazd. Bardziej precyzyjne dane.
Dalsze udoskonalanie systemu. Planujemy dokładne godziny odjazdu pojazdów pod automatyczną bramę. Eliminujemy zamówienia papierowe i opóźnienia przy szlabanie.

Straty są niepokojąco duże
Główną przyczyną są sytuacje awaryjne na drodze. Kolejna część przypadków trafia na konto kierowców, którzy zapominają o zatankowaniu na czas i szukają dystrybutora, z drobiazgami na pace. Teraz klient może interweniować.
dodatkowych przejazdów w stosunku do planu
dodatkowy przebieg w stosunku do planu
więcej kosztów w stosunku do planu

Planiści mają możliwość zaawansowanej symulacji tras. Będą wiedzieć, gdzie najlepiej wysłać własne samochody, zewnętrznego przewoźnika lub wyspecjalizowanych, konkurencyjnych producentów wędlin. Mogą eksperymentować z parametrami i porównywać alternatywy. Każdy klient może podjąć decyzję, czy:
Gwałtowne wahania cen paliw po wybuchu wojny w Ukrainie stały się pretekstem do podniesienia cen produktów, które klient kupował w celu uzupełnienia swoich zapasów. Nasze analizy wykazały, że rzeczywisty wpływ cen paliw na ceny produktów jest znacznie mniejszy niż deklarują producenci. Klientowi dano możliwość skalkulowania rzeczywistych cen i zakwestionowania wygórowanych cen.

Planista optymalizuje dystrybucję zleceń i przebieg trasy.
Wysyła powiadomienia KAM do kierowców, kiedy i dokąd pojadą.

Kierowcy ładują towary zgodnie z planem i wyruszają w trasę.
System sprawdza i rejestruje czas wyjazdu, kolejność i czas rozładunku, pozycję pojazdu i jego położenie w stosunku do planu.

Pobieramy dane dotyczące lokalizacji pojazdów i tankowania, rejestrujemy rzeczywistą odległość pokonaną na trasie oraz czas podróży.
Rzeczywiste koszty transportu obliczamy na podstawie faktycznie przejechanej odległości.
Porównujemy planowaną i rzeczywistą wagę oraz ilość dostarczonego towaru.
Generujemy raporty zarządcze.


„Nasza współpraca z Solvertech otworzyła przed nami nowe możliwości i pomogła nam wzmocnić naszą pozycję na rynku. Dzięki innowacjom możemy nadal robić to, co robimy najlepiej – dostarczać najlepsze dania kuchni wołoskiej na stoły naszych klientów”.
Karel Pilčík
właściciel MP Krásno, a. s.
