Odpowiedź nie jest możliwa, ponieważ nie jest uniwersalna. Każdy przewoźnik ma inne warunki, a zatem inne miary sukcesu. Większość zgadza się jednak co do tych trzech wskaźników. Skuteczne planowanie w 3 podstawowych wskaźnikach.
1. Terminowość dostaw
Każdy, kto spędza życie w korkach, musi być sceptyczny co do możliwości planowania. Pociągi są opóźnione, mimo że większość je preferują. Samoloty są opóźnione, mimo że mają do dyspozycji całe niebo. Jak samochody mogłyby nie być opóźnione przez drogi i ulice pełne innych samochodów, sygnalizacji świetlnej, słupków drogowych i zdenerwowanych kierowców?
Dlatego o wiele łatwiej jest przybyć gdzieś za późno, niż przybyć na czas. Niemniej jednak Twoi klienci, kierowcy z takim samym doświadczeniem, nie lubią, gdy ich paczka lub ciężarówka jest opóźniona nawet o kwadrans.
Co mogą z tym zrobić dyspozytorzy? Skorzystaj z inteligentnej aplikacji, która poinformuje ich, kiedy i gdzie występują opóźnienia. Ponieważ nawet w chaosie drogowym trendy i tendencje przetrwają. Niektóre z nich są oczywiste (godziny szczytu), inne można wykryć jedynie za pomocą algorytmu zasilanego wysokiej jakości danymi z terenu. To nie tylko zapobiega opóźnieniom. Będziesz w stanie oszacować czas dostawy znacznie dokładniej niż wcześniej.
Dotrzymywanie określonych okien czasowych załadunku i rozładunku (delivery window compliance i continous delivery) znacząco wpływa na zadowolenie klientów. Możliwość określenia, kiedy przybędziesz i faktyczne przybycie na czas — to skuteczny dowód dobrze wykonanej pracy.
2. Koszt… właściwie czego?
Ale zdobycie uśmiechów od klientów nie jest możliwe za wszelką cenę. Doskonała usługa to tylko ta opłacalna.
- Łatwo jest śledzić ilość i cenę tankowanego paliwa. Najtrudniejsze jest nakłonienie samochodów do przejechania optymalnej trasy w optymalny sposób.
- Wiesz dokładnie, ile zapłacisz za leasing pojazdów. Ale właściwe ich wykorzystania może być trudne przy zaledwie kilku pojazdach i kierowcach.
Sytuacji nie ułatwi fakt, że stopniowo narastające koszty trzeba z góry uwzględnić w kontraktach długoterminowych.
Wraz z rosnącym rozmiarem floty i losowością napływających zamówień, zarządzanie wydajnością staje się zagadką, którą można rozwiązać jedynie za pomocą zaawansowanych narzędzi informatycznych.
Dotarcie do rzeczywistych kosztów i możliwość, w pewnym stopniu, ich przewidzenia jest czymś pomiędzy sztuką a szamanizmem. Jednak to rentowność jest kluczowym miernikiem i nic na to nie możesz poradzić.
3. Wykorzystanie pojemności
Wykorzystanie pojazdu to nie tylko jego dostępność, ale także jego parametry, specyficzne możliwości, kolejność załadunku i rozładunku na trasie, czy to, czy jest ktoś, kto może usiąść za kierownicą.
Nasz klient Rohlík.cz dostarcza zakupy w ciągu 60 minut. Ręczne planowanie trasy w takich warunkach trudno sobie wyobrazić. Ale program ma nerwy ze stali. Na kilka minut przed wyjazdem decyduje, czy wysłać zakupy tym czy innym samochodem, a także czy wysłać auto tą czy inną trasą.
Oprócz liczby samochodów i niewyspanych kierowców, na zdolność przewozową, wpływają także topografia i pojemność magazynu, wydajność wysyłek, prawne ograniczenia ruchu (niedziele bez ciężarówek) oraz inne okoliczności pośrednie, takie jak ruch drogowy w miejscu i czasie czy krzywa czasu, zapotrzebowania w ciągu roku, tygodnia lub dnia.
Rzeczywiste obciążenie pojazdów sprawdzamy porównując plany z danymi jazdy w terenie. Systematyczne błędy w planie są wykrywane przez program i wyciągane z nich wnioski. Przecież wskaźnik wykorzystania pojazdu służy przede wszystkim do tego. Byłoby to zbyt skomplikowane dla analityka działającego na żywo.
Pozostałe wskaźniki
To, co do tej pory przedstawiliśmy, to raczej obszary zainteresowania niż konkretne wskaźniki. Różni się to w zależności od firmy.
Podczas gdy przewoźnik jest przede wszystkim zainteresowany terminową, uporządkowaną i rentowną dostawą przesyłek, producent-przewoźnik może być bardzo zainteresowany tym, jak koszty transportu przekładają się na cenę lub zainteresowanie konkretnym produktem. Różne firmy, różne potrzeby i różne wskaźniki. Zawsze jednak prawdą jest, że im bardziej wiarygodne dane, tym większe prawdopodobieństwo podjęcia właściwych decyzji.
Jednym z nich może być decyzja, że sukces nie zależy wyłącznie od cen. Dzieje się tak wtedy, gdy np. zdobywasz nowe rynki, a biznesplan dopuszcza chwilową stratę. Już wtedy chcesz wiedzieć, ile płacisz za swój dalszy rozwój i kiedy nadszedł czas, aby przestać dopłacać.
Prowadzenie transportu firmowego bez dokładnych danych jest jak prowadzenie samochodu z zamkniętymi oczami. Nie chcemy spotykać takich kaskaderów.
Potrzebujesz pomocy w planowaniu transportu?
Skuteczne planowanie z systemami Solvertech
Skontaktuj się z nami