Zarządzanie flotą samochodową w dużym przedsiębiorstwie pociąga za sobą równie duże problemy, co operacje w mały i średnich przedsiębiorstwach zajmujących się dystrybucją własnych wyrobów. Każde przedsiębiorstwo mające własną flotę samochodów dostawczych jest dziś ściśle zorientowane na to, aby podejmować decyzje w oparciu o dokładne dane operacyjne pomagające zarządzać flotą.
Efektywne zarządzanie flotą staję się dziś o tyle ważniejsze dla firm transportowanych, ponieważ pociąga za sobą mankamenty związane z zieloną transformacją transportu i obniżeniem emisji CO2 zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej. Główne założenia z grudnia 2020 r. wskazują na osiągnięcie celu 55 proc. redukcji emisji do 2030 r. oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej do połowy wieku.
Tego rodzaju wskaźnik pociągają za sobą większa potrzebą bardziej wydajnego planowania tras. Co więcej, małe firmy transportowe nadal będą mocno zorientowane na zachowaniu niższych kosztów transportu oraz lepszej organizacji łańcucha dostaw, aby zmniejszyć obłożenie floty. A są to tylko niektóre z elementów będących składnikiem znacznie bardziej złożonego krajobrazu transportu i łańcucha dostaw.
Aby sprostać wyznaniom związanym z zarządzaniem flotą w 2025 roku, małe i średnie przedsiębiorstwa wdrażają system zarządzania flotą pojazdów. Doskonałym przykładem obiektywnego i jednocześnie proaktywnego podejścia do problemów wspomnianych powyżej jest wdrożenie system do zarządzania flotą Tasha u naszego klienta, firmy Krup Metale Sp. z o.o. w Województwie Mazowieckim. Sprawdź w naszym artykule więcej na temat rozwiązania od Solvertech dostarczył nowoczesnego rozwiązania dla floty pojazdów nowoczesnej firmy obróbki metalu z w własną dystrybucją.
Produkcja i planowanie łańcucha dostaw w hurtowni wyrobów hutniczych
Krup Metale Sp. z o.o. to nowoczesna firma zajmująca się obróbką metali z najnowocześniejszą w Polsce i w pełni zautomatyzowaną liną do szlifowania. Unikalne możliwości produkcyjne firmy oraz dostępnych maszyn wyróżniają ich nie tylko w Polsce, ale również na terytorium wschodniej części Europy.
Firma Krup Metale Sp. z o.o. istnieje na rynku od 2014 roku, z siedzibą w centralnej Polsce i zatrudnia blisko 40 osób. Jako hurtownia wyrobów hutniczych, jednym z obszarów jej usług jest szeroka dystrybucja blach, stali węglowej i ocynkowanej, prętów, płaskowników, rur i profili w rozmiarach dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Oczywiście, nie są to wszystkie elementy ich oferty, ponieważ firma stawia na elastyczność i dywersyfikację w miarę pojawiających się potrzeb rynkowych.
Niemniej, jednak zróżnicowanie gabarytów towarów, to jeden z mankamentów, który wpływa na zapotrzebowanie i organizacje transportu. Wielkość ładunków to absolutnie elementarny składnik planowania transportu i w każdym przypadku powinien być dokładnie monitorowany. Aby realizować operacje dystrybucji Krup Metale Sp. z o.o. wykorzystuje do tego flotę 7 samochodów dostawczych.
Od dobrej wydajności planowania transportu zależy dostawa towarów na czas i bez uszkodzeń. Staje się to o tyle dużym wyzwaniem, gdy firma wchodzi w sferę wzrostu i planuje skalowanie operacji. Aby zachować najwyższą wydajność realizacji transportu, właśnie w takim momencie Krup Metale Sp. z o.o. zdecydowało się na wdrożenie systemu do planowania tras.
Wyzwania zarządzania transportem w Krup Metale Sp. z o.o.
Mając na celu misje poprawy organizacji transportu, firmy są zmuszone przeprowadzić badania rynkowe i ocenę dostępnych rozwiązań systemowych. Przed podobnym wyzwaniem stanął zespół z Krup Metale Sp. z o.o. wraz z Dyrektorem Operacyjnym, Łukasz Błońskim, kierującym pracą zespołu.
„Jako firma handlowa i produkcyjna koncentrujemy się głównie na sprzedaży naszych produktów. Ostatnio zaczęliśmy szybko rozwijać i poszerzać naszej oferty. Dokonaliśmy również poważnych zmian w naszym transporcie. Zakupiliśmy kilka nowych pojazdów, dzięki czemu możemy dostarczać nasze produkty na terenie całego kraju bez większych problemów. Wraz z rozwojem naszej floty, zauważaliśmy zwiększoną potrzebę systematycznego monitorowania i zarządzania naszą flotą. A co ważniejsze, było dla nas ważne aby mieć świadomość realnych kosztów logistyki transportu w naszej działalności.”
Łukasz Błoński
Dyrektor Operacyjny w Krup Metale Sp. z o.o.
Firma zidentyfikowała cztery główne problemy w procesie planowania tras:
- Ręczne planowanie tras na Mapach Google
- Czasochłonność: Manualne planowanie każdej trasy jest procesem żmudnym i wymagającym dużej ilości czasu. Jak w każdej firmie, która prowadzi operacje transportowe bez uporządkowanych procesów jest to niezwykle trudnie, ponieważ nie można skutecznie wyznaczyć trasy opierając się jedynie na Mapach Google, które w przypadku nagłej potrzeby zmiany trasy przewoźnika nie umożliwiają tak szybkiej reakcji i śledzenia historii tras (aby wybrać jedną z zapisanych wcześniej tras awaryjnych). W Krup Metale Sp. z o.o. stało się to szczególnie uciążliwe przy rosnącej liczbie zleceń.
- Błędy ludzkie: Mapach Google mogą podać dokładną lokalizację, ale możliwość popełnienia błędów przy wprowadzaniu danych lub wyborze optymalnej trasy jest bardzo wysoka. Samo wprowadzenie danych bezpośrednio w przeglądarce musi być każdorazowo powtarzane manualnie. To może prowadziło do wydłużenia czasu realizacji zleceń, a przy tym zwiększenia kosztów.
- Brak automatyzacji: Brak możliwości wykorzystania zaawansowanych algorytmów do optymalizacji tras jest problemem w Mapach Google, ponieważ te pomagają przy szybkiej zmianie tras. Wbudowane w system algorytmy umożliwiają wskazać również omijane obszary. Brak tej funkcji w Mapach Google przekłada się na mniej efektywne wykorzystanie zasobów i znów czasochłonne przepisywanie danych do przeglądarki.
- Manualne liczenie kosztów
- Błędy obliczeniowe: Ręczne obliczanie kosztów transportu zwiększało prawdopodobieństwo popełnienia błędów. Błędy stawały się nagminne, zwłaszcza przy większej liczbie zmiennych, takich jak ceny paliwa, opłaty drogowe czy koszty dodatkowe.
- Czasochłonność realizacji zadań: Prowadzenie kosztów manualnie, to proces który wymaga dużej uwagi i czasu. To natomiast, utrudniało, a nawet opóźniało przygotowanie dokładnych kosztorysów.
- Brak przejrzystości: Duża cześć dokumentacji finansowej była prowadzona w formie drukowanej. Była to jedna z przyczyn, napędzające trudności w śledzeniu i analizowaniu kosztów. Co więcej, sam proces wpływała na utrudnienia w podejmowaniu decyzji o optymalizacji tras i wyboru dostawców.
- Brak wizualizacji tras
- Utrudniona komunikacja: W firmie nie było możliwości przedstawienia planowanych tras w formie graficznej w kilku wariantach. To zdecydowanie utrudniało komunikację między kierowcami, dyspozytorami i innymi pracownikami.
- Trudności w analizie: Bez wizualizacji tras na mapach oraz wprowadzania danych i oznaczeń, wpływał na trudności w ocenie efektywność tras. Nie było możliwe aby w prosty sposób zidentyfikować potencjalne problemy i wprowadzać ulepszenia.
- Mniejsza świadomość sytuacji: Dyspozytorzy nie mieli przejrzystego obrazu tras, a to prowadziło również do mniejszej świadomości sytuacji na drodze i większego ryzyka wystąpienia opóźnień.
- Ograniczony dostęp do informacji pracowników o statucie realizacji dostawy
- Utrudniona współpraca: W firmie panował niedostatek wiedzy na temat procesu planowania tras. To jedna z rzeczy, która znacznie utrudniała współpracę między różnymi działami firmy, np. działem sprzedaży, magazynem, czy też działem planowania transportu.
- Opóźnienia w realizacji zleceń: Brak dostępu do danych historycznych i prostego przeglądu planowanych tras, wiązały się z nieznajomość harmonogramu dostaw. To prowadziło do opóźnień w realizacji zleceń i niezadowolenia klientów.
- Trudności w rozwiązywaniu problemów: Brak zrozumienia procesu planowania utrudniało identyfikację i rozwiązywanie wszelkiego rodzaju problemów związanych z transportem.
Tasha – inteligentne zarządzanie trasami i dystrybucji Krup Metale Sp. z o.o.
Znając dokładnie potrzeby wewnątrz firmy oraz wyzwania floty, przeprowadzano drobiazgowe badanie rynku pod kątem dostępności wydajnych funkcyjne i kosztowo rozwiązań. Po wielu analizach i godzinach spędzonych na przeglądzie ofert, Krup Metale Sp. z o.o. zdecydowało się na wdrożenie nowoczesnego systemu do zarządzania tras i planowania transportu Tasha do Solvertech Sp. z o.o.
„Przeglądając wiele stron internetowych, zaglądając na wiele forów natknąłem się na firmę Solvertech . Szybki kontakt i owocna rozmowa z Panem Radkiem Kobylańskim (konsultantem z Solvertechu) sprawiły, że podjęliśmy decyzję o współpracy i wdrożeniu systemu do zarządzania flotą Tasha w naszej firmie. Co prawda, zajęło nam to kilka tygodni przygotowań, dziesiątki rozmów telefonicznych i wiele godzin spędzonych na precyzowaniu naszych potrzeb. To jednak, pozwoliło nam stworzyć narzędzie skrojone wprost pod nasze potrzeby i wymagania.”
Łukasz Błoński
Dyrektor Operacyjny w Krup Metale Sp. z o.o.
System zarządzania flotą Tasha – Wdrożenie
System Tasha okazał się rozwiązaniem wielu problemów związanych z planowaniem transportu w Krup Metale Sp. z o.o. Możliwości systemu oraz łatwości dopasowania do potrzeb firmy dystrybucyjnej, sprawiły że jest to rozwiązanie, które ewidentnie wpływa dziś na jakość dostaw z hurtowni do klientów w całej Polsce. Dzięki przyjaznemu interfejsowi i szerokim możliwościom konfiguracji, szybko dostosowano system do indywidualnych potrzeb firmy. Tasha to rozwiązanie, które nie tylko usprawniło procesy, ale także zwiększyło motywację pracowników, ponieważ uprosiło znacznie proce planowania i zarządzania transportem.
„Tasha pomogła nam zoptymalizować koszty transportu i trasy. Możemy planować nasz eksport znacznie bardziej świadomie, ponieważ Tasha bierze pod uwagę nasze koszty stałe, a trasy są wyznaczane przez uwzględnianie poszczególnych tras oraz tonażu samochodów.”
Łukasz Błoński
Dyrektor Operacyjny w Krup Metale Sp. z o.o.
Opierając się na doświadczeniach Łukasza Błońskiego, udało nam się sprecyzować listę benefitów dla firmy Krup Metale Sp. z o.o., których dostarczyło nasze rozwiązanie do planowania tras Tasha.
- Wydajne wykorzystanie trasy
SolverTech to rozwiązanie, które pozwoliło znacząco zwiększyć wydajność floty samochodowej. Jednym z kluczowych elementów jest możliwość precyzyjnego planowanie tras i optymalizacja zadań transportowych. Dzięki temu firma zminimalizowała koszty operacyjne i skróciła czas realizacji dostaw.
- Pełna kontrola nad kosztami transportu
Dział transportu z Krup Metale Sp. z o.o. ma dziś możliwość na głębokie zrozumienie kosztów. Narzędzie Solvertech umożliwiło ich szczegółową analizę kosztów związanych z transportem, takich jak paliwo, serwis pojazdów czy czas pracy kierowców. Dzięki temu zidentyfikowano obszary, w których można było wprowadzić oszczędności.
- Szybki kalkulator kosztów transport
Wykorzystując Tashe, Krup Metale Sp. z o.o. jest w stanie przetwarzać wiele danych jednocześnie, co pozwala na precyzyjne wyceny. Dzięki Tashy firma może szybko i dokładnie obliczać koszty transportu dla dowolnego zlecenia. Zespół odpowiedzialny za transport jest w stanie uwzględnić wszystkie istotne czynniki, takie jak dystans, tonaż ładunku, rodzaj pojazdu czy czas realizacji i dokładnej dostawy ETA. To pozwala im na przygotowywanie konkurencyjnych ofert dla wszystkich klientów.
- Optymalizacja tras i wysyłek
Tasha udostępnia Inteligentne planowanie tras, przy czym wykorzystuje zaawansowane algorytmy do automatycznego tworzenia optymalnych tras, minimalizując dystans przejechany przez pojazdy i liczbę niezbędnych pojazdów. To przekłada się na znaczne oszczędności paliwa i czasu pracy kierowców w Krup Metale Sp. z o.o.
- Możliwość wyświetlania tras na telewizorze w dziale handlowym (Dashboard TV)
System Tasha gwarantuje transparentność operacji dla klientów i oraz samych pracowników firmy. Personel w Krup Metale Sp. z o.o. ma możliwość wizualizacji tras na dużym ekranie w dziale handlowym, co pozwala pracownikom na bieżąco śledzić status swoich zamówień. Jest to absolutnie wygodna forma, która pozwala lepiej zadbać o satysfakcje klientów, aby skuteczniej przeciwdziałać nieplanowanym opóźnieniom.
- Możliwość zmiany harmonogramu i plany przejazdu tras w dowolnym momencie
Tasha daje pełną elastyczność w codziennych działaniach. Zespół transportowy może szybko reagować na nieprzewidziane zdarzenia, takie jak korki czy awarie samochodów, które nie stanowią już problemu. Dzięki Solvertech, trasy mogą być zmieniane szybko i w czasie rzeczywistym, jednocześnie zapewniając ciągłość dostaw i minimalizując opóźnienia.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z wdrożenia programu Tasha w naszej firmie, ponieważ rozwiązał on wiele problemów związanych z transportem i kosztami. Program pozwala nam świadomie i realnie planować wysyłki naszych towarów do klientów, znając rzeczywiste koszty na każdym etapie planowania.
Dzięki wdrożeniu Tasha udało nam się zoptymalizować transport do tego stopnia, że mogliśmy zrezygnować z zewnętrznej spedycji na rzecz wyłącznie własnej floty.”
Łukasz Błoński
Dyrektor Operacyjny w Krup Metale Sp. z o.o.
Podsumowanie
Wdrażając zaawansowany system zarządzania flotą Tasha, firmy mogą znacznie zwiększyć wydajność operacyjną i obniżyć koszty. Jak pokazuje przykład wdrożenia w firmie Krup Metale Sp. z o.o., optymalizacja tras, automatyzacja zadań i uzyskanie szczegółowego wglądu w operacje są kluczem do rozwoju w dzisiejszym konkurencyjnym krajobrazie.
„Z czystym sumieniem możemy polecić firmę Solvertech jako dostawcę oprogramowania do planowania transportu. Przez okres wdrożenia systemu do zarządzania flotą i testów cały zespół Solvertech był bardzo zaangażowany, wsłuchiwał się w nasze potrzeby jednocześnie przenosząc jego modyfikacje pod nasze potrzeby do oprogramowania. W efekcie wspólnie uzyskaliśmy narzędzie, które przyniosło firmie wymierne korzyści. Serdecznie dziękujemy.”
Łukasz Błoński
Dyrektor Operacyjny w Krup Metale Sp. z o.o.
Dzięki aplikacji Tasha możesz optymalizować trasy swojej floty, a ich przygotowanie zajmuje co najwyżej minuty. Ponad to ograniczysz znacząco swoje koszty transportowe i ułatwisz oraz zautomatyzujesz prace planistów. Skontaktuj się z nami już dziś i sprawdź pełną gamę rozwiązań transportowych Sovertech.
FAQ
W jaki sposób Tasha wybiera najszybszą trasę?
Algorytmy w programie do optymalizacji tras Tasha biorą pod uwagę wiele czynników, takich jak odległość, czas podróży, ograniczenia dotyczące pojazdów i inne. W rezultacie zawsze wybierana jest najbardziej optymalna trasa.
Czy Tasha działa również na trasach międzynarodowych?
Tak, Tasha doskonale sprawdza się zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym. System uwzględnia różnice w przepisach drogowych, ograniczenia wagowe i wymiarowe oraz inne czynniki specyficzne dla transportu międzynarodowego.