Europejskie normy emisji spalin zostały po raz pierwszy ustanowione w 1992 roku, kiedy to Unia Europejska wdrożyła surowe przepisy dotyczące nowych pojazdów w celu poprawy jakości powietrza. Normy te określają, że pojazdy muszą spełniać określoną normę emisji spalin Euro w momencie produkcji. Nie jest to tak oczywiste przy pojazdach produkowanych w różnych okresach ostatnich kilku dekad ale bez względu na to, firmy transportowe podlegają normą spalin EURO.
Z biegiem lat normy emisji Euro były rozwijane i udoskonalane. Od 2024 r. normy te nie obejmują emisji innych niż spaliny, takich jak te pochodzące z hamulców i opon. Trwają jednak dyskusje na temat uwzględnienia tych emisji w normie Euro 7, która ma zostać wprowadzona w lipcu 2025 roku.
Euro 6 to najnowsza norma emisji dla nowych samochodów. Służy jako podstawowy wymóg dla pojazdów z silnikiem Diesla w różnych strefach czystego powietrza. Początkowo wprowadzona w 2014 r. norma Euro 6 doczekała się kilku zmian. A jej najnowsza aktualizacja, Euro 6d, jest obowiązkowa dla norm emisji, które weszły w życie w styczniu 2021 r.
W tym artykule dostarczamy przewodnik dotyczący tego jak normy emisji spalin Euro mogą wpłynąć na Twój pojazd oraz jak planować wydajne trasy aby nie łamać przepisów norm spalin. Bez względu jaka jest klasa emisji spalin EURO Twojej floty ciężarówek, pojazdów dostawczych, otrzymasz tu pożyteczne informacje dotyczące wydajnego zarządzania flotą, również zgodnie z przepisami.
Czym jest norma emisji spalin?
Jeżeli zadamy sobie pytanie czym są europejskie normy emisji spalin „Euro”, to przede wszystkim chodzi o przepisy dotyczące emisji spalin, które sięgają 1970 r. Jednak pierwsza norma – znana jako Euro 1 – została wprowadzona dopiero w 1992 r. Odkąd problem zanieczyszczeń został sprecyzowany, a katalizatory stały się obowiązkowe w nowych samochodach. Na dłuższą metę miało to tez związek z regulacjami technologicznymi standaryzując wtrysk paliwa.
Od tego czasu wprowadzono szereg norm emisji spalin Euro, prowadzących do obecnej normy Euro 6. Ta została wprowadzona we wrześniu 2014 roku dla nowych homologacji typu i pojazdów sprzedawanych od trzeciego kwartału 2015 roku.
Normy EURO – jaka jest dopuszczalna norma emisji spalin euro?
Norma EURO 1
Norma spalin EURO 1 została wprowadzona 31 Grudnia 1992 r. Wówczas pojawił się obowiązek instalacji katalizatorów spalin w nowych samochodach. Produkcja pojazdów i przepisy skupiały się głównie na ograniczeniu emisji węglowodorów, tlenku azotu i cząstek stałych (w przypadku silników wysokoprężnych).
Normy emisji Euro 1 (benzyna)
CO: 2,72 g/km
HC + NOx: 0,97g/km
Normy emisji Euro 1 (diesel)
CO: 2,72 g/km
HC + NOx: 0,97 g/km
PM: 0,14g/km
Norma EURO 2
Norma spalin EURO 2 obowiązuje od 1 stycznia 1997 r. Normy obejmowały dalsze zmniejszenie limitów emisji tlenku węgla i łącznego limitu dla niespalonych węglowodorów i tlenków. Wówczas wprowadzono podział na różne limity dla silników benzynowych i wysokoprężnych.
Normy emisji Euro 2 (benzyna)
CO: 2,2 g/km
HC + NOx: 0,5g/km
Normy emisji Euro 2 (olej napędowy)
CO: 1,0g/km
HC + NOx: 0,7 g/km
PM: 0,08g/km
Norma EURO 3
Norma spalin została wprowadzona 1 stycznia 2001 r. Obejmowała postępujący podział limitów emisji dla silników benzynowych i wysokoprężnych oraz usunięcie okresu rozgrzewania z procedury badania. W życie weszły Surowsze limity emisji tlenku azotu dla silników wysokoprężnych.
Normy emisji Euro 3 (benzyna)
CO: 2,3 g/km
THC: 0,20 g/km
NOx: 0,15 g/km
Normy emisji Euro 3 (diesel)
CO: 0,66g/km
HC + NOx: 0,56 g/km
NOx: 0,50 g/km
PM: 0,05g/km
Norma EURO 4
Norma spalin EURO 4 weszła w życie 1 stycznia 2006 r. Norma dotyczyła tak samo jak poprzednio, zmniejszenia limitów emisji tlenku węgla, tlenków azotu i cząstek stałych. Ponadto, dla benzynowych silników zaczęło obowiązywać zwolnienie ze standardów emisji cząstek stałych do etapu EURO 4.
Normy emisji Euro 4 (benzyna)
CO: 1,0g/km
THC: 0,10g/km
NOx: 0,08g/km
Normy emisji Euro 4 (olej napędowy)
CO: 0,50g/km
HC + NOx: 0,30 g/km
NOx: 0,25g/km
PM: 0,025g/km
Norma EURO 5
Norma EURO 5 obowiązuje w Europie od 1 stycznia 2011 r. W tym wypadku, nowością było wprowadzenie filtrów cząstek stałych (DPF) dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym.
Normy emisji Euro 5 (benzyna)
CO: 1,0g/km
THC: 0,10g/km
NMHC: 0,068g/km
NOx: 0,06g/km
PM: 0,005g/km (tylko wtrysk bezpośredni)
Normy emisji Euro 5 (olej napędowy)
CO: 0,50 g/km
HC + NOx: 0,23 g/km
NOx: 0,18 g/km
PM: 0,005g/km
PN [#/km]: 6.0×10 ^11/km
Norma EURO 6
Najnowsze przepisy dotyczące emisji spalin EURO 6 są aktualne od 1 września 2015 r. Przepisy obejmują znaczne zmniejszenie dopuszczalnej ilości NOx dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Koncentrują się również na redukcji emisji NOx, łącznie z wprowadzeniem technologii SCR i EGR.
Normy emisji Euro 6 (benzyna)
CO: 1,0g/km
THC: 0,10 g/km
NMHC: 0,068g/km
NOx: 0,06g/km
Normy emisji Euro 6 (diesel)
CO: 0,50 g/km
HC + NOx: 0,17 g/km
NOx: 0,08 g/km
Normy emisji spalin EURO tabela
Tabela norm emisji Euro jest kluczowym punktem odniesienia dla przepisów dotyczących jakości powietrza i ochrony środowiska. Tabela określa limity emisji dla substancji takich jak tlenki azotu (NOx), węglowodory (HC), tlenki węgla (CO) i cząstki stałe (PM). Rozwój tych standardów odzwierciedla zmiany w technologii motoryzacyjnej i postępy w ochronie środowiska, dążąc do coraz bardziej rygorystycznych norm emisji przez ostatnie trzy dekady.
Norma spalin dla silników benzynowych
Misja | EURO 1 | EURO 2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 |
CO [g/km] | 2,72 | 2,2 | 2,3 | 1 | 1 | 1 |
HC [g/km] | – | – | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
NOx [g/km] | – | – | 0,15 | 0,08 | 0,06 | 0,06 |
HC+NOx [g/km] | 0,97 | 0,5 | – | – | – | – |
PM [g/km] | – | – | – | – | 0,005* | 0,005* |
Cząstki stałe | – | – | – | – | – | 6.0×10^11 |
Norma spalin dla silników Diesla
Misja | EURO 1 | EURO 2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 |
CO [g/km] | 2,72 | 1 | 0,64 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
HC [g/km] | – | – | – | – | – | – |
NOx [g/km] | – | – | 0,5 | 0,25 | 0,18 | 0,08 |
HC+NOx [g/km] | 0,97 | 0,7 | 0,56 | 0,3 | 0,23 | 0,17 |
PM [g/km] | 0,14 | 0,08 | 0,05 | 0,025 | 0,005 | 0,005 |
Cząstki stałe | – | – | – | – | 6.0×10^11 | 6.0×10^11 |
Kontrolowana norma spalin EURO z systemem do planowania tras
Przyjmując praktyki przyjazne dla środowiska, firmy mogą znacznie zmniejszyć swój ślad węglowy. Efektywne planowanie trasy minimalizuje czas bezczynności, zmniejsza występowanie zatorów drogowych, powszechnie znanych jako korki, a ostatecznie przyczynia się do czystszego powietrza i zdrowszego środowiska.
Jednak dla właścicieli flot pojazdów ciężarowych dbanie o czystość środowiska jest równie ważne, jak przestrzeganie przepisów. Przekłada się to głównie na kosztowne grzywny i kary za nieprzestrzeganie norm.
Rola systemu do planowania tras w zmniejszeniu emisji spalin
Redukcja emisji dwutlenku węgla stała się kluczowym celem w walce ze zmianami klimatycznymi. Sektor transportu, odpowiedzialny za znaczną część emisji dwutlenku węgla, odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu tego celu. W tym miejscu pojawia się rola planowania tras w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla.
Wdrażanie ekologicznych praktyk logistycznych, takich jak program do optymalizacji trasy, stosowanie paliw alternatywnych i wdrażanie technologii pomagających, najprościej ujmując, oszczędzać paliwo. Są to elementy, które mogą w znacznym stopniu przyczynić się do zarządzania zużyciem paliwa. Tym samym, wpływają na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w systemie transportowym.
Przyjmując innowacyjne rozwiązania i zmniejszając zużycie paliwa, możemy poczynić znaczne postępy w kierunku bardziej zrównoważonego systemu transportowego, który minimalizuje swój wpływ na środowisko.
W przeszłości planowanie tras odbywało się za pomocą map papierowych lub prostych urządzeń GPS, ale wraz z rozwojem technologii stało się ono bardziej złożone. Dlatego też adaptacja systemów planowania tras stała się naturalna w celu pokonania przeszkód związanych z planowaniem tras.
Korzyści z systemu do planowania tras
Optymalizacja tras może znacząco przyczynić się do zmniejszenia emisji spalin poprzez:
- Planowanie najefektywniejszych tras podróży dla pojazdów ciężarowych, uwzględniając parametry takie jak odległość, wzorce ruchu drogowego i warunki drogowe.
- Minimalizowanie bezcelowych objazdów i unikanie korków, co prowadzi do zmniejszenia czasu postoju i zużycia paliwa.
- Zapobieganie przyspieszaniu i hamowaniu poprzez wybór tras z większą przepustowością drogi, co zmniejsza zużycie paliwa i emisje.
- Unikanie tras przechodzących przez obszary o wysokiej emisji, jak obszary przemysłowe lub o złej jakości powietrza.
- Omijanie obszarów ekologicznie wrażliwych, takich jak obszary chronione czy siedliska dzikiej przyrody, w celu zmniejszenia wpływu emisji na środowisko.
- Planowanie tras z dostępem do stacji paliw dla pojazdów elektrycznych, hybrydowych, lub wykorzystujących inne paliwa alternatywne.
Podsumowanie
Omawiając rozwój norm emisji spalin Euro oraz wpływ systemów planowania tras na redukcję emisji dwutlenku węgla, należy wziąć pod uwagę czynniki, które będą kształtowały transport w przyszłości. Norma Euro 6, wprowadzona we wrześniu 2015 r., stanowi ważny krok w kierunku ograniczenia emisji tlenków azotu ale to nie jedyny sposób na ograniczanie emisji co2 w transporcie. Normy Euro to tylko przepisy i nie można ich egzekwować skutecznie ani przestrzegać bez odpowiedniego systemu do wydajnego planowania tras.
Systemy planowania tras mogą znacząco przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 poprzez optymalizację tras podróży i unikanie zatorów na drogach. Krótko ujmując, wdrażanie innowacyjnych rozwiązań może prowadzić do bardziej zrównoważonego systemu transportu.
Wykorzystaj systemy do planowania tras i wdrożenia ekologicznych praktyk logistycznych (ekologiczna flota), aby zmniejszyć ślad węglowy swojej floty. Razem możemy pracować na rzecz czystszego powietrza i zdrowszego środowiska ale przede wszystkim dla ograniczenia kosztów operacyjnych Twojej floty.
FAQ
Jaka jest norma emisji spalin w Polsce?
W Polsce obowiązują europejskie normy emisji spalin, z których najnowszą jest norma EURO 6. Normy te określają dopuszczalne limity emisji substancji takich jak tlenki azotu (NOx), węglowodory (HC), tlenki węgla (CO) i cząstki stałe (PM) dla różnych klas pojazdów.
Czym jest norma emisji spalin EURO 6?
Norma emisji spalin EURO 6 jest jedną z najnowszych norm emisji dla nowych pojazdów. Norma ta określa limity emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu, węglowodory, tlenki węgla i cząstki stałe, które mogą być emitowane przez pojazdy z silnikami spalinowymi. Norma EURO 6 wprowadza rygorystyczne wymagania dotyczące redukcji emisji w porównaniu z poprzednimi normami, pomagając zmniejszyć wpływ transportu na środowisko.
Jakie normy emisji spalin od 2024 roku?
Od 2024 r. będą obowiązywać normy emisji spalin EURO 6. Normy te zostały wprowadzone w celu ograniczenia szkodliwych emisji z pojazdów silnikowych i stanowią ważny krok w kierunku zrównoważonego transportu i ochrony środowiska.