Jakie rodzaje transportu należą do systemu intermodalnego?
System transportu intermodalnego łączy transport towarów i surowców kilkoma rodzajami środków transportu. Ważne jest, aby sam towar nie został przeniesiony ze statku do pociągu lub
z samolotu do samochodu, lecz tzw. jednostka transportowa, zazwyczaj kontener lub naczepa. Jeśli więc masz wagon z węglem przeładowanym na platformę lub gdy naczepa ciągnie kilka ciągników na zmianę, nie jest to transport intermodalny.
Fabryka wysyła kontener ciągnikiem siodłowym do portu. Tam jest on ładowany na kontenerowiec płynący na drugi koniec świata. W terminalu docelowym kontener jest przenoszony na pociąg albo ciężarówkę i transportowany do regionalnego centrum dystrybucji. Tutaj kontener jest otwierany, towary są przenoszone na ciężarówki i dystrybuowane do lokalnych punktów przeładunkowych. Tam czekają na nich dostawy ostatniej mili z pinezką docelową wbitą w adresy klientów.
To tylko jedna z wielu konfiguracji transportu intermodalnego. Istotne jest to, że wykorzystano różne środki transportu, i że znaczną część podróży spędzono w kontenerze (lub przyczepie) bez odbioru.
Inną wspólną cechą tego typu transportu jest to, że podróż zwykle zaczyna się i prawie zawsze kończy na kołach i na drodze. Pierwsze i ostatnie kilometry należą do samochodów. Dotyczy to również nas.
Co jest przewożone w transporcie intermodalnym?
Wszystko. Od towarów konsumpcyjnych, poprzez uprawy rolne, aż po surowce przemysłowe. Produkty naftowe, broń, ale także samochody, pojazdy kolejowe oraz części statków i samolotów, czyli własne potomstwo używanych środków transportu.
Jak planowany jest transport intermodalny?
Jeśli w najgorszym przypadku potrafisz na pamięć zarządzać dostawą mleka z mleczarni, znacznie bardziej ekscytujące jest planowanie podróży chińskiego samochodu elektrycznego do Szwecji i szafki Billy do Chin.
Sam wybór optymalnego środka transportu wymaga bardzo złożonej analizy odległości, czasu, podaży i charakterystyki ładunku. Paradoksalnie wysyłka za ocean może być łatwiejsza niż decyzja o wysyłce na kontynent. Transport do Argentyny będzie zależał przede wszystkim od połączeń żeglugowych. Natomiast przewieźć naczepę ze Sztokholmu do Zurychu przez most Øresund lub umieścić ją na promie w Ystad? Kupić mu bilet na pociąg z Polski, czy podczepić inny ciągnik?
Transport intermodalny a kursowanie pociągów
Decyzje zależą od częstotliwości kursowania regularnych pociągów towarowych i terminów rezerwacji pojemności cargo, okien czasowych załadunku kontenerowców oceanicznych, synchronizacji wszystkich pośrednich węzłów przeładunkowych i tak dalej. Im gęstsza jest sieć transportowa, tym szerszy wachlarz możliwości, a tym samym trudniejszy wybór najlepszego rozwiązania.
Bez wyspecjalizowanych systemów informatycznych (SAP, Oracle i innych), które łączą zarządzanie magazynem z harmonogramami przewoźników, przepustowością węzłów dystrybucyjnych i śledzeniem przesyłek, odbycie takiej podróży byłoby małym cudem. Nie mówiąc już o produkcji just-in-time.
Wąskie gardła w transporcie intermodalnym
Jeśli pominiemy samo planowanie trasy, najczęstszym problemem na trasie są opóźnienia w punktach przeładunkowych. Jak wiemy, opóźnienia będą występować zawsze i wszędzie tam, gdzie mogą wystąpić. Burze na morzu, zerwana linia elektyczna, zatarty silnik, zła komunikacja w obu znaczeniach tego słowa, strajki kierowców, strajki rolników i unieruchomieni kierowcy, czego skutkiem są puste lub przepełnione magazyny. Dodajmy do tego konflikty wojenne, klęski żywiołowe i epidemie.
Plan ostatniej mili
Jednak każda podróż w pewnym momencie się kończy. Termin ostatnia mila odnosi się do odcinka drogi pomiędzy ostatnim punktem przeładunku a miejscem docelowym. Choć zdecydowana większość prowadzi znanymi drogami krajowymi, jest ona najdroższa w przeliczeniu na kilometr i jednocześnie bardzo wymagająca logistycznie.
Wagony towarów uprzednio zgrupowane w kontenerze są dzielone na pojedyncze pudła i skrzynie. Dotychczas prosta podróż z punktu A do punktu B i z punktu B do punktu C przekształca się w złożoną sieć tras, które muszą zostać prawidłowo zaplanowane i ukończone w określonym czasie.
Nie możemy pomóc w transporcie kontenera z Szanghaju do Europy. Ale jak dostarczyć zawartość do wszystkich sklepów na Małopolsce lub w Poznaniu, powiemy Ci dokładnie co do kilometra, minuty i złotówki za pomocą systemów do optymalizacji dystrybucji i optymalizacji trasy.