Artykuł   23. 9. 2025 Planowanie tras samochody elektryczne – jak optymalizować flotę i ładowanie

Udział pojazdów w pełni elektrycznych powoli rośnie nie tylko w segmencie samochodów osobowych, ale także w segmencie pojazdów użytkowych. Można się z tym nie zgadzać, można protestować – ale od razu można się zastanawiać, jak pojawienie się samochodów elektrycznych wpłynie na naszą konkurencyjność.
z 73 pytań
Anuluj filtr

Zacznijmy od wyzwań (lub, jeśli wolisz, problemów), które niesie ze sobą pojazd elektryczny.

Obecne samochody elektryczne mają niewątpliwie krótszy zasięg niż samochody z silnikiem spalinowym. Sieć ładowarek, zwłaszcza dla większych pojazdów, jest rzadsza niż sieć stacji benzynowych. Kierowcy nie muszą planować tankowania, ale szukanie ładowarek bywa uciążliwe. Ładowanie trwa dziesiątki minut, a jeśli stacja jest zajęta, czekanie na wolny kabel może całkowicie pokrzyżować plany.

Planowanie tras samochody elektryczne

Pogoda również odgrywa większą rolę w planowaniu. Temperatura, wiatr czy mokre drogi mają relatywnie większy wpływ na krótszy zasięg samochodu elektrycznego niż samochodu z silnikiem spalinowym. Plan dostaw powinien zatem uwzględniać również porę roku i aktualną prognozę pogody.

Kolejną przeszkodą dla elektromobilności w transporcie towarowym jest wyższa cena zakupu i często niższa ładowność porównywalnego pojazdu, który dodatkowo jest wyposażony w ciężki akumulator.

Jeśli więc jesteś zagorzałym fanem bulgoczących silników, potwierdziliśmy wszystkie Twoje uwagi i możesz przestać czytać — chyba że chcesz usłyszeć, jak szybko zmieniają się rzeczy.

Volvo jedzie

Wiosną 2025 roku szwedzki producent samochodów zaprezentował nowy ciągnik elektryczny Volvo FH Aero Electric z akumulatorem o pojemności 780 kWh i zasięgu do 600 km. Szybka ładowarka pokładowa pozwala naładować akumulator od 20% do 80% w zaledwie 40 minut. Ten czas pokrywa się z regularną przerwą kierowcy, co eliminuje straty samochodów elektrycznych w transporcie dalekobieżnym. Z masą całkowitą 48 ton, zbliża się już do klasycznych ciężarówek w konkurencji ładowności.

Nowa elektryczna ciężarówka powinna pojawić się na rynku wiosną 2026 roku. Zanim to jednak nastąpi, z pewnością pojawi się wiele innych interesujących nowości.

Czy potrafimy planować trasy dla samochodów elektrycznych?

Wróćmy do teraźniejszości. Zasięg samochodów elektrycznych jest nadal mniejszy, niż byśmy sobie tego życzyli. Można to jednak w znacznym stopniu zrekompensować.

  • Własne ładowarki są niezbędne w miejscach, w których samochody parkują na noc. Koszty ładowania nocnego można obniżyć, posiadając własną instalację fotowoltaiczną z magazynem energii.
  • Jeśli jeździsz na długich trasach poza zasięgiem własnych ładowarek, uzasadnione jest użycie klasycznego pojazdu. Flota hybrydowa to trend. Dobry program planowania doradzi, czy na trasę wysłać samochód elektryczny, czy samochód z silnikiem spalinowym.
  • Czasami dłuższe trasy można pokonać nawet z napędem elektrycznym, trzeba tylko dobrze je zaplanować. Nowoczesne oprogramowanie dotyczące ładowarek wie, jak do nich dotrzeć i uwzględnia opóźnienia. Uwzględnia prawdopodobne zużycie energii (masa pojazdu, pogoda, profil trasy, natężenie ruchu na trasie) oraz harmonogram ustawowych przerw, tak aby samochód nie stał bezczynnie, jeśli to tylko możliwe.

Inne inteligentne rozwiązania

Polska firma NoLimit dysponuje flotą hybrydową. Planując trasy, preferuje pojazdy elektryczne, ponieważ są tańsze. Plan zakłada ładowarki zlokalizowane przy specjalnych rampach, aby samochód mógł się ładować podczas załadunku i rozładunku.

Czeska firma Battswap opracowała samochód elektryczny z wymiennymi akumulatorami, które można wymienić na automatycznej stacji w trzy minuty. Dwadzieścia takich samochodów jest testowanych na przykład przez  market internetowy Rohlík.cz. Stacja wymiany ma wielkość kontenera transportowego i może obsłużyć ponad 100 wymian dziennie.

W praktyce jednak problem ładowania jest mniej dotkliwy, niż się wydaje. Dzienny zasięg samochodów kurierskich i dostawczych waha się od 50 kilometrów w mieście do 200 kilometrów na wsi. Tyle kilometrów samochody mogą pokonać na jednym (nocnym) ładowaniu, nawet przy dużym natężeniu ruchu i z w pełni załadowane.

Kiedy nadejdzie czas na zakup samochodu elektrycznego?

W trybie „ostatniej mili”, gdzie samochód ciągle hamuje, zatrzymuje się lub rusza, napęd elektryczny jest szczególnie ekonomiczny. Mało kto zdaje sobie sprawę, że całodzienne przekazywanie paczek z dymiącą rurą wydechową stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia kierowcy. Zerowa emisja spalin również przyczynia się do budowania wizerunku marki i polityki społecznej odpowiedzialności biznesu, jeśli zdecydujesz się na tę opcję. A jeśli nie, z pewnością zostaniesz wciągnięty w tę grę.

Około 50% emisji cząstek stałych w Pradze pochodzi z 5–10% najbardziej zanieczyszczonych pojazdów. Środki mające na celu przełamanie tego trendu obejmują (hipotetycznie w Czechach) zaostrzenie nadzoru, ustanowienie stref niskiej emisji, przepisy dotyczące ruchu pojazdów w zależności od natężenia ruchu lub poziomu smogu, a także ogólne ograniczenia w ruchu pojazdów dostawczych z silnikami spalinowymi.

Różnica między ceną samochodu elektrycznego a klasycznego jest większa w segmencie pojazdów użytkowych niż w przypadku samochodów osobowych. Za cenę dwóch elektrycznych vanów można kupić nawet trzy samochody z silnikiem Diesla, a ciężarówka elektryczna kosztuje nawet dwa razy więcej niż samochód z silnikiem spalinowym. Kluczem jest więc zwrot. Zróbmy więc obliczenia:

Cena za kilometr przejechany na napędzie elektrycznym wynosi około jednej trzeciej ceny za kilometr przejechany na oleju napędowym. Przy przebiegu ponad 100 000 km rocznie różnica w cenie zwraca się w ciągu około trzech lat. Wynik ten negatywnie wpływa na inwestycje w infrastrukturę ładowania, a pozytywnie – na niższe koszty serwisowe i awaryjność prostszych silników elektrycznych (krótsze przestoje).

Planowanie tras samochody elektryczne – jak optymalizować flotę?

Zastanów się więc nad stopniową hybrydyzacją i elektryfikacją swojej floty samochodowej. Co najwyżej trochę wyprzedzisz swoje czasy. Kiedy Twoja konkurencja nadrobi zaległości, Ty będziesz już na bezpiecznej pozycji.

Planowanie tras elektrykiem

jak optymalizować flotę i ładowanie?

Daj nam znać

Działaj, oszczędzaj. Zarabiaj więcej.

    Natychmiast zajmiemy się Twoim zgłoszeniem.