Článek  9. 7. 2021

Sztuczna inteligencja w służbie transportu. AI w logistyce

Wybór optymalnej trasy, rozplanowanie pauz, omijanie najbardziej zatłoczonych i niebezpiecznych odcinków dróg – to jedne z wielu wyzwań, które stanowią codzienność w pracy logistyka. Jeszcze nie tak dawno zadania związane z organizacją transportu wykonywano ręcznie, ewentualnie z pomocą arkusza kalk
Planowanie tras

Oprogramowanie dla dyspozytorów – oszczędność czasu i pieniędzy

Przy flocie liczącej dziesiątki pojazdów, setkach adresów do obsłużenia i dziesiątkach tysięcy kilometrów, liczba możliwych kombinacji sięga setek milionów. Odpowiedni program dla dyspozytorów musi uwzględnić i przeanalizować je wszystkie, aby wybrać optymalne rozwiązania z punku widzenia kosztów, obowiązujących terminów oraz niespodziewanych wydarzeń na drodze, które wymagają natychmiastowych decyzji ze strony dyspozytora.

Korzyści? Szybsza realizacja zleceń nawet o kilkadziesiąt procent i redukcja kosztów transportu nawet o 15% dzięki bieżącej analizie rentowności. Do takich programów należy bez wątpienia system do optymalizacji tras Tasha, oprogramowanie autorstwa prężnie rozwijającej się czeskiej firmy Solvertech. Program ten wykorzystuje zaawansowane modele heurystyczne i pozwala na redukcję kosztów już od pierwszego dnia po implementacji. Takie oprogramowanie staje się dzisiaj standardem.

AI w logistyce – to nie fantastyka

W niedawnym raporcie agencji konsultingowej Mckinsey[1] możemy przeczytać, że sztuczna inteligencja (AI w logistyce) przyjęła się na razie w czterech obszarach: obsłudze klienta, w pionie rozwoju usług i produktów, marketingu i sprzedaży oraz oczywiście w optymalizacji łańcucha dostaw (jej rola widoczna jest szczególnie w programach do planowania tras, planowaniu, prognozowaniu popytu i podaży, automatyzacji w magazynach, inspekcji dostaw pod kątem wad i uszkodzeń, sterowaniu dynamiką cen, systemach inteligentnych dróg w rodzaju Valerann).

Za kilkadziesiąt a może kilkanaście lat czeka nas dalsza automatyzacja łańcucha dostaw. Chatboty w działach zaopatrzenia już dziś pomagają w realizacji zamówień, śledzeniu przesyłek i udzielaniu informacji na temat usług. Technologia uczenia maszynowego (z ang. Machine Learning) pomaga przewidzieć zapotrzebowanie na określone produkty, na bieżąco przyczynia się do zmniejszenia kosztów paliwa, zaś dzięki symulatorom cen w łańcuchu dostaw pozwala z większym prawdopodobieństwem przewidzieć cashflow w nadchodzących miesiącach. Wsparcie ze strony robotyki i wózków AGV (Automated Guided Vehicles) w ogromnym stopniu zmieniło zarządzanie stanami magazynowymi.

AI znaczy oszczędność

Sztuczna inteligencja pozwala na ogromne oszczędności. DHL wdrożyło system przewidujący z dużym prawdopodobieństwem opóźnienia dostaw drogą lotniczą z uwagi na tłok na cykliczny tłok na lotniskach czy ekstremalne warunki pogodowe – choć transport lotniczy to zaledwie 1% całego transportu towarów na świecie pod względem tonażu, pod względem wartości stanowi on aż 35% wartości. Inny gigant z branży kurierskiej, UPS, w budżecie na kolejne lata zarezerwował sporą część z 20 miliardów dolarów na inwestycje związane z implementacją AI do obróbki i analizy dziesiątków miliardów rekordów danych, które generowane są każdego miesiąca przez firmę.

Przykładem zaangażowania Big Data w logistyce, który przeszedł już do historii, było praktycznie wyeliminowanie przez UPS skrętów w lewo przez pojazdy dostawcze. Po analizie tras i wyników spalania paliwa uznano, że auta przy skręcie w lewo stoją na włączonym silniku, czekając na pierwszeństwo. Dziś dostawczaki z logo UPS w 90% przypadków skręcają wyłącznie w prawo lub jadą prosto – pozwoliło to firmie zaoszczędzić 37 milionów litrów paliwa rocznie.

Intensywne prace trwają także nad pojazdami autonomicznymi. 75% firm transportowych spodziewa się, że wyjadą one na drogi w ciągu najbliższej dekady[2]. I choć są to bardzo optymistyczne prognozy, z pewnością wcześniej czy później nas to czeka.

[1] https://www.mckinsey.com/featured-insights/artificial-intelligence/ai-adoption-advances-but-foundational-barriers-remain

[2] https://www.iru.org/resources/newsroom/technology-and-automation-will-define-future-road-transport

Spusťte svoji digitální revoluci ještě dnes.

Uvidíte, jak sametová může být.

Kontaktujte nás
Udostępnij na FacebookuUdostępnij na XUdostępnij na LinkedIn

Przyspiesz, obniż koszty. Zarabiaj więcej.

Twoją wiadomością zajmiemy się tak szybko, jak to możliwe.