Artykuł   23. 9. 2025 Własny transport czy outsourcing? Jak wybrać najlepsze rozwiązanie

Własny transport czy zewnętrzny przewoźnik? Jak wybrać najlepsze rozwiązanie. Podniesienie słuchawki i zadzwonienie do operatora to najmniej wymagające rozwiązanie logistyczne. Pozornie idealne – ale z wieloma ograniczeniami.
z 73 pytań
Anuluj filtr

Przewoźnik z sąsiedztwa wygląda wspaniale. Nie martwi się o własną flotę samochodową, ceny paliwa, popełniających błędy kierowców, pogniecione blachy ani przepisy prawne, które zmieniają się dwa razy w roku. Czy outsourcing ma w ogóle jakieś wady?

Outsourcing transportu – jakie ma wady?

Outsourcing to kusząca opcja, ale ma swoje ograniczenia:

  • Zewnętrzny przewoźnik nie czeka z wolnym samochodem za rogiem. W przypadku specjalnych zamówień lub w określonych porach jego reakcja może być zbyt powolna.

  • Zewnętrzny przewoźnik nie będzie promował dobrego imienia Twojej marki. Jeśli otrzyma od Twoich klientów jakąś informację zwrotną, możesz się o tym nie dowiedzieć.

  • Zewnętrzny przewoźnik doliczy własną marżę. A gdy Twoje wymagania wzrosną, możesz dojść do wniosku, że własny transport byłby tańszym i bardziej opłacalnym rozwiązaniem.

Zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych i innych firm zarządzanych cyfrowo, kierowca jest jedynym żyjącym przedstawicielem Twojej firmy. Jeśli przyjedzie z wymarzonym produktem w firmowym samochodzie, uśmiechnie się do klienta i wymieni kilka zdań o pogodzie, może zdziałać więcej dla Twojego kolejnego biznesu niż dopracowane procesy i teksty produktowe.

Czeski e-sklep farmaceutyczny Pilulka obsługuje kilkaset przesyłek dziennie. Przewiduje się, że dostawa zajmie kilka godzin, a popyt waha się w ciągu roku. Planowanie mocy przerobowych jest zatem bardzo wymagające. Dlatego Pilulka powierza część prac, które można zaplanować, zewnętrznym przewoźnikom, a pilne przesyłki realizuje własnymi pojazdami. Nasza Tasha pomaga w podjęciu decyzji o wykorzystaniu określonych mocy przerobowych.

Kiedy lepszy jest własny transport?

Dlaczego własny transport ma znaczenie?

Zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych i innych firm zarządzanych cyfrowo, kierowca jest jedynym żywym przedstawicielem Twojej marki. Jeśli przyjedzie z wymarzonym produktem w firmowym samochodzie, uśmiechnie się do klienta i wymieni kilka zdań o pogodzie, może zdziałać więcej dla Twojego kolejnego biznesu niż dopracowane procesy czy reklamy.

Dobrym przykładem jest czeski e-sklep farmaceutyczny Pilulka, który obsługuje kilkaset przesyłek dziennie. Popyt zmienia się w ciągu roku, a dostawa musi być realizowana w kilka godzin. Dlatego firma łączy rozwiązania – część przesyłek zlecając przewoźnikom zewnętrznym, a najważniejsze dostawy obsługując własnym transportem.

KryteriumTransport zewnętrznyTransport własny
Czas dostawyDłuższyKrótszy
Wpływ na markęBrakPozytywny
Jakość obsługi klientaNiepewnaPod kontrolą

Jak rozpoznać moment, w którym przejście na własne samochody zaczyna mieć sens? Nie jest to całkowicie proste. Właśnie dlatego istnieje Tasha i jej moduł Kurier. Ocenia on dostępne dane i na podstawie odległości, wagi lub rodzaju ładunku zaleca, czy lepiej wysłać towar własnym, czy obcym środkiem transportu. Jeśli nie chodzi o zakup, ale o rozbudowę floty, zaproponuje kombinację własnych i zamówionych przejazdów, tak aby stosunek elastyczności transportowej i efektywności ekonomicznej był jak najbardziej zbliżony do Twoich potrzeb..

Przykład: do obsługi klientów VIP, strategicznych zamówień i towarów łatwo psujących się wysyłasz własne pojazdy, natomiast zewnętrzni przewoźnicy zajmą się odległymi lokalizacjami i bardziej cierpliwymi klientami.

Dylemat czy skorzystać z własnego czy zewnętrznego transportu można więc rozwiązać polubownie.

Transport własny czy zewnętrzny?

Jak wybrać najlepsze rozwiązanie?

Skontaktuj się z nami

Działaj, oszczędzaj. Zarabiaj więcej.

    Natychmiast zajmiemy się Twoim zgłoszeniem.