Lokalnie, da drogach krajowych, tak samo jak na trasach międzynarodowych, kierowcy są zobowiązani do opłat za użytkowanie dróg. Na trasach międzynarodowych jak i krajowych opłaca się Toll. W Polsce, realizacja płatności odbywa się za pomocą systemu wykorzystującego obecnie technologię e-TOLL. System obejmuje autostrady i drogi ekspresowe, zarządzane przez odpowiednie władze krajowe, aby ułatwić płynniejsze przekraczanie granic i bezproblemowe podróżowanie kierowcom.
Ta cyfrowa transformacja nie tylko poprawia infrastrukturę drogową, ale także sprzyja wzrostowi gospodarczemu poprzez promowanie płynniejszych szlaków handlowych i wydajnych korytarzy transportowych.
W dłuższej perspektywie przekłada się to również na konieczność planowania tras z uwzględnieniem płatnych autostrad. W tym artykule wyjaśniamy zaganianie e-TOLL w Polsce wpływ aplikacji na planowanie tras.
Jak działa e-TOLL?
e-TOLL stanowi nowoczesny krok naprzód w zakresie poboru opłat, wykorzystując technologię pozycjonowania satelitarnego w celu usprawnienia procesu realizowania opłat za przejazd wyznaczonymi autostradami i drogami ekspresowymi. Drogi muszą podlegać pod Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Od momentu wdrożenia w październiku 2021 r. e-TOLL zastąpił poprzedni system viaTOLL, oferując użytkownikom płynny i wydajny sposób zarządzania płatnościami za przejazd. Dzięki e-TOLL kierowcy mają dostęp w czasie rzeczywistym do historii swoich płatności, co pozwala na łatwe zarządzanie kontem bez konieczności odwiedzania fizycznych punktów obsługi klienta.
Ten innowacyjny system konsoliduje wszystkie istotne dane, dokumenty i usługi na jednej dostępnej platformie, upraszczając proces opłat drogowych dla wszystkich kierowców. Jest też to ogromna ulga dla kierowców pojazdów ciężarowych ale również managerów transportu, logistyków, spedytorów. Istnieją jednak przepisy, które w jasny sposób charakteryzują to kogo obowiązuję e-TOLL.
Kim są docelowi użytkownicy systemu e-TOLL?
Użytkownik, czyli inaczej kierowca pojazdy transportowego jest zobowiązany do uiszczania e-TOLL za przejazd płatnymi drogami. Generalne zasady obejmują:
- pojazd lub zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony
- autobus o dowolnej dopuszczalnej masie całkowitej, posiadający +9 miejsc siedzących
Jak korzystać z e-TOLL?
Jaki przewoźnik możesz wybrać sposób przesyłania danych geolokalizacyjnych. Każdy kierowca ma do wybory kilka metod.
- Aplikacja mobilna e-TOLL PL – do pobrania za darmo z Google Play lub AppStore.
- Urządzenie pokładowe OBU – można je kupić w Punkcie Obsługi Klienta lub w sieci dystrybucji jednego z operatorów OBU.
- Zewnętrzny system lokalizacji (ZSL). Należy mieć jednak pewność, że system ZSL zainstalowany w Twoim pojeździe będzie kompatybilny z e-TOLL.
Jaka jest opłata e-TOLL?
Opłaty za przejazd autostradami można realizować na kilka sposobów:
- Konto Prepaid z Internetowego Konta Klienta (IKK): podczas rejestracji dokonasz przedpłaty na swoje konto, dzięki czemu będzie ono na bieżąco obciążane za przejazdy płatnymi drogami. W tym wypadku płatności można dokonać za pomocą karty płatniczej, karty flotowej, lub płatności mobilnej BLIK, PayByLink.
- Konto z odroczonym terminem płatności (Postpaid z zabezpieczeniem) – użytkownik ustanawia zabezpieczenie na swoim koncie w postaci depozytu gotówkowego, gwarancji lub poręczenia. Do czasu potwierdzenia konta można korzystać z e-TOLL w trybie zarezerwowanej nadpłaty. Konta można doładować za pomocą płatności mobilnej, gotówką w Miejscach Obsługi Klienta (MOK), lub przelewem bankowym.
Przykładowe opłaty e-TOLL
Wysokość stawek za przejazd autostradami jest obliczana na podstawie czterech wskaźników. Wypływ na wysokość opłat ma również to, czy pojazd posiada więcej niż 9 miejsc siedzących razem z kierowcą.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu
Cena opłaty drogowej jest często skorelowana z masą pojazdu. Cięższe pojazdy mogą powodować większe zużycie dróg, co prowadzi do wyższych opłat za przejazd w celu zrekompensowania kosztów utrzymania.
Maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcami
Przyczepy wyposażone w hamulce zazwyczaj pozwalają na bezpieczniejsze i bardziej kontrolowane holowanie. Co więcej, tego rodzaju przyczepy potencjalnie zmniejszając obciążenie infrastruktury drogowej. W rezultacie stawki opłat drogowych dla pojazdów holujących przyczepy z hamulcami mogą być niższe w porównaniu z pojazdami bez hamulców.
Maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulców
Przyczepy bez hamulców mogą stwarzać większe ryzyko w zakresie obsługi i zdolności hamowania, potencjalnie zwiększając opłaty za przejazd w celu uwzględnienia dodatkowego obciążenia, jakie mogą stanowić dla dróg i infrastruktury.
Klasa emisji spalin
Normy emisji spalin odgrywają kluczową rolę w ochronie środowiska i zdrowia publicznego. Pojazdy spełniające wyższe normy emisji mają tendencję do mniejszego przyczyniania się do zanieczyszczenia powietrza i mogą otrzymywać niższe stawki opłat drogowych. Niższe stawki to gratyfikacja ze przyjazną dla środowiska eksploatację. I odwrotnie, pojazdy o wyższym poziomie emisji mogą podlegać wyższym opłatom drogowym.
Europejski standard emisji spalin dla pojazdów powyżej 3,5 tony obejmuje m.in. tę klasyfikację
- Euro 0 – dla pojazdów wyprodukowanych przed 1999 r.;
- Euro 3 – pojazdy wyprodukowane w latach 2000-2004;
- Euro 4 – pojazdy wyprodukowane w latach 2005-2009;
- Euro 5 – pojazdy wyprodukowane w latach 2009-2014;
- Euro 6 – pojazdy produkowane od września 2014 lub września 2015 roku.
Przykładowe opłaty za przejazd ciężarówką bez 9 miejsc siedzących razem z kierowcą, przy dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu 5 ton oraz przyczepy z hamulcem do 15 ton i kategorii emisji spalin Euro 3, to:
- 0,63 PLN na autostrady i drogi ekspresowe objęte systemem e-TOLL (PLN/km)
- 0,51 PLN na drogi krajowe objęte systemem e-TOLL (PLN/km)
Jest to przykładowa projekcja opłat dla ciężarówek poruszających się po Polskich drogach.
Etoll gdzie obowiązuje?
Sieć dróg płatnych w Polsce nie jest jednolita. Autostrady nie zawsze prowadzą przez płatne odcinki, jak np. z Krakowa do Warszawy. Stąd informacje o płatnych drogach są bardzo ważne, aby świadomie dokonywać właściwych opłat za jazdę na odcinkach trasy, które wymagają wyższych lub niższych stawek opłat.
Aktualna sekcja dróg płatnych jest dostępna na stronie e-TOLL Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej. Na aktualnej liście na rok 2024 znajduje się 697 pozycji dróg krajowych, autostrad, dróg ekspresowych o długości odcinków 200 m do ok. 30km. Drogi są oznaczone odpowiednimi kategoriami, które pomagają w rozróżnieniu klasy drogi. Klasa A, G, S należą do sekcji dróg objętych opłatą e-TOLL.
- A ‒ autostrada,
- S ‒ droga ekspresowa,
- GP ‒ droga główna ruchu przyspieszonego,
- G ‒ droga główna,
- Z ‒ droga zbiorcza,
- L ‒ droga lokalna,
- D ‒ droga dojazdowa.
https://etoll.gov.pl/siec-drog-platnych/ – link dla tekstu wyróżnionego powyżej
Szacuje się, że drogi w Polsce znajdują się w 4 grupach dróg publicznych:
- krajowe – 19 459,5 km
- wojewódzkie – 29 597,4 km,
- powiatowe – 124 210,5 km,
- gminne – 254 312,9 km.
Etoll autostrady
Na stan z roku 2024, w Polsce znajduje się 131 autostrad płatnych podlegających pod opłatę e-TOLL. Łączna długość autostrad w Polsce objętych opłatą e-TOLL to około 1161 km, co stanowi nieco ponad 1/3 z ok . 3293 km łącznej długość sieci dróg krajowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat.
Łączna długości autostrad dla każdego województwa:
- Mazowieckie: 181.575 km
- Łódzkie: 144.66 km
- Małopolskie: 174.44 km
- Podkarpackie: 201.7 km
- Śląskie: 155.05 km
- Dolnośląskie: 146.33 km
- Opolskie: 117.95 km
Planowanie trasy i e-TOLL
Uczestnictwo w systemie e-TOLL odbywa się niezależnie od jakichkolwiek systemów planowania trasy. Aczkolwiek, wyposażenie floty ciężarówek w system planowanie tras zwiększa jej możliwości w zakresie śledzenia tras objętych opłatami o różnej skali. W wielu przypadkach firmy dostarczające rozwiązania oprogramowania do wyznaczania trasy mogą integrować zewnętrzne systemy (np. program do optymalizacji trasy Tasha), doprowadzając do tego, że managerowie zyskują kontrolę nad wszystkimi operacjami, które de facto generują koszty.
Oprogramowanie do planowania transportu określa optymalną kolejność przystanków podczas dostawy. Może uwzględniać okna czasowe wymagane podczas planowania rozładunku w centrach logistycznych, aby lepiej dopasować czas dostawy.
Generowanie oszczędności
Aplikacja zapewnia zmniejszenie kosztów komunikacji między dyspozytorem a kierowcą, oraz kierowcą a klientem, eliminacja zbędnej papierowej pracy.
Obliczanie czasu przyjazdu (ETA)
Aplikacja do planowania tras oblicza przewidywany czas przyjazdu (Estimated Time of Arrival) na podstawie wartości historycznych oraz informacji o miejscach nieprzejezdnych. Kierowca otrzymuje prognozę w trakcie podróży, na podstawie bieżącej sytuacji drogowej. Co to jest ETA dowiesz się z tego artykułu: ETA Skrót
Pełen przegląd zadań
Dokładna lista zamówień ułożona w zoptymalizowanej kolejności.
Wyświetlanie pozycji pojazdów na mapie
Aplikacja do planowania tras pokazuje pozycje wszystkich pojazdów aktualnie znajdujących się na drodze na mapie i informuje o statusie trasy oraz każdym indywidualnym przystanku. Wraz z tymi wskaźnikami mogą zostać dodane oznaczania tras płatnych.
Dziennik aktywności
Doskonałe śledzenie statusu zadań, monitorowanie czasu i lokalizacji, automatyczne rejestrowanie czasu i współrzędnych działań, prowadzenie szczegółowego dziennika. Oprócz obliczania tras, niektóre aplikacje oferują również opcję importowania, zarządzania i wizualizacji danych klientów na mapie.
Obliczanie opłat drogowych
Podczas planowania trasy, można wykorzystać kalkulator opłat, który może automatycznie uwzględniać bieżące taryfy na wszystkich drogach płatnych, mostach, tunelach i promach. Zsumowane koszty mogą pomóc sprecyzować całkowity koszt opłat dla przejazdu.
Kontrola emisji spalin
Aplikacja umożliwia śledzenie i planowanie tras, co pomaga w obliczaniach emisji CO2. Trasy mogą być pobierane w formie raportu, wówczas łatwo wykonać obliczenia na normie DIN EN16258, itp.
Wyświetlanie pozycji pojazdów na mapie
Aplikacja do planowania tras pokazuje pozycje wszystkich pojazdów aktualnie znajdujących się na drodze na mapie i informuje o statusie trasy oraz każdym indywidualnym przystanku.
Dokumentacja fotograficzna i podpis klienta
Możliwość dołączania zdjęć np. dowodu dostawy lub uszkodzeń towaru do zamówień.
Nawigacja dla ciężarówek z GPS
W połączeniu z aplikacją do planowania tras, zaplanowane trasy mogą być przesyłane bezpośrednio do kierowców ciężarówek za pomocą interfejsu na urządzenia mobilne, bez utraty żadnych danych.
Kody QR/bar
Aplikacja może posiadać funkcję rozpoznawana kodów QR/kreskowych w celu kontroli i usuwania zamówień, w tym alerty w przypadku próby usunięcia nieprawidłowego zamówienia .
Nawigacja do celu
Szybkie uruchomienie listy map, w tym Map Google, Waze, Map Apple, HERE WeGo, Sygic i innych aplikacji nawigacyjnych.
Automatyzacja raportów
Dzięki ciągłemu aktualizowaniu statusu zamówienia, możliwe jest automatyczne wysyłanie raportów, dowodów dostawy lub faktur ze swojego systemu natychmiast po dostawie.
Personalizacja
Konfiguracja formularzy niestandardowych z opcjami: tylko do odczytu, obowiązkowa edycja przez kierowcę w celu wykonania zadania*, opcjonalna edycja przez kierowcę.
Podsumowanie
Na arenie krajowej system e-TOLL stanowi znaczący krok w kierunku bardziej połączonej i wydajnej sieci drogowej. Wykorzystując technologię pozycjonowania satelitarnego, e-TOLL ułatwia płynne przekraczanie granic i bezproblemową podróż dla kierowców. Ta cyfrowa transformacja nie tylko poprawia infrastrukturę drogową, ale także sprzyja wzrostowi gospodarczemu poprzez promowanie płynnych szlaków handlowych i wydajnych korytarzy transportowych. Jest to też nieocenione wsparcie dla właścicieli floty ciężarówek.
Mobilne aplikacje wspomagające planowanie trasy pomagają zaplanować najlepiej dopasowane trasy z uwzględnieniem płatnych autostrad. Pozwala to na lepsze planowanie kosztów trasy i bardziej optymalne wykorzystanie zasobów firmy podczas planowania rozładunku na trasie.
Skorzystaj z aplikacji mobilnej do planowania tras. Zarządzaj swoimi przejazdami i płatnościami bez względu na to, gdzie jesteś, dzięki intuicyjnym i łatwym w użyciu aplikacjom mobilnym. Skontaktuj się z nami już dziś aby dowiedzieć się więcej.
FAQ
Jak działa system e-TOLL w Polsce?
System e-TOLL wykorzystuje technologię pozycjonowania satelitarnego do poboru opłat na wyznaczonych autostradach i drogach ekspresowych. Od momentu wdrożenia w październiku 2021 r. zastąpił poprzedni system viaTOLL, oferując sprawny i wydajny sposób zarządzania płatnościami za przejazd. Dzięki e-TOLL kierowcy mają dostęp w czasie rzeczywistym do historii swoich płatności, co ułatwia zarządzanie kontem bez konieczności odwiedzania fizycznych centrów obsługi klienta.
Kto musi korzystać z systemu e-TOLL?
Użytkownikami systemu e-TOLL są głównie kierowcy pojazdów transportowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów o liczbie miejsc powyżej 9. System jest obowiązkowy dla pojazdów poruszających się po płatnych drogach krajowych i autostradach.
Gdzie mogę znaleźć informacje o drogach objętych opłatą e-TOLL?
Aktualna lista płatnych dróg objętych systemem e-TOLL jest dostępna na stronie internetowej e-TOLL Elektronicznego Systemu Poboru Opłat Krajowej Administracji Podatkowej. Lista zawiera informacje o autostradach, drogach ekspresowych i drogach krajowych, które podlegają opłacie e-TOLL, co pomaga kierowcom w świadomym planowaniu tras i unikaniu niepotrzebnych opłat.