Artykuł   9. 10. 2024 Paliwa alternatywne dla transportu i logistyki

W obliczu rosnącego znaczenia paliw alternatywnych dla transportu, zarządzanie flotą staje się kluczowym wyzwaniem. Pomimo rozwijającego się trendu w kierunku zrównoważonych praktyk transportowych, Polska dopiero wchodzi na tę ścieżkę. Sprawdź więcej w naszym artykule.

Organizacja transportu i logistyki opiera się na zapewnieniu pojazdom dostępu do paliwa. Paliwo jest kluczowym zasobem, który musi być bezwzględnie zapewniony firmą transportowym aby te skutecznie mogły realizować zadania logistyki w łańcuchu dostaw.

 

paliwa alternatywne

Wiele paliw alternatywnych jest wytwarzanych lub rozwijanych do użytku w pojazdach zasilanych alternatywnymi biopaliwami oraz pojazdach wyposażonych w zaawansowane technologicznie systemy napędowe, takie jak silniki elektryczne, czy wodorowe. Floty sektora prywatnego z dużym budżetem są jak do tej pory głównymi użytkownikami większości tych paliw i pojazdów. Korzystanie z paliw alternatywnych, jak np. paliwa alternatywne z odpadów, lub paliwa pochodzące z zasobów odnawialnych, służą do napędzenia elektrycznych pojazdów zamiast tradycyjnych paliw.

 

W Polsce ten trend dopiero się rozwija, ale jest czymś nieuchronnym, z czym w najbliższych latach polski przedsiębiorca będzie musiał się zmierzyć. Ma to związek z adaptacją do nowych przepisów UE dotyczących wykorzystania odnawialnej energii oraz emisji spalin CO2, które wchodzą z impetem do naszej gospodarki. To wiąże się z wysokimi kosztami. Nie ma w tym jednak tyle złego, ponieważ alternatywne paliwa mają poprawić efektywność, obniżyć koszty i zmniejszyć emisje. Dlatego warto już teraz rozważyć narzędzia, które mogą pomóc w efektywnym wykorzystaniu floty przy użyciu tego typu paliw.

 

W tym artykule wyjaśniamy, czym są paliwa alternatywne, oraz jakie paliwa alternatywne są dostępne na rynku. Dowiedz się również, w jaki sposób prawidłowo planować trasę, aby zużycie paliwa było jak najbardziej efektywne. Ponadto, zaprezentujemy jedną z metod wydajnego planowania tras aby korzystać tylko ze stacji paliw, która ma dostępne paliwa alternatywne dla Twojej floty.

 

Czym są alternatywne paliwa? 

Paliwa alternatywne pochodzą ze źródeł innych niż ropa naftowa. Większość z nich jest produkowana w Polsce, zmniejszając w ostatnich latach naszą zależność od importowanej ropy, a niektóre pochodzą ze źródeł odnawialnych. Często wytwarzają one mniej zanieczyszczeń niż benzyna czy olej napędowy.

 

Ich wykorzystanie jest nadal niskie w porównaniu do paliw wytwarzanych z ropy. Niemniej jednak, to jest przyszłość dzisiejszej gospodarki oraz transportu drogowego. Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych definiują ich stymulowanie rozwoju elektromobilności oraz zastosowania innych paliw alternatywnych (gazu ziemnego w formie LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce poprzez określenie ram prawnych dla rozbudowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych i tankowania CNG/LNG.

 

Prace w ramach Elektromobilności i wykorzystania paliw zostały zainicjowane w 2018 roku Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jest to o tyle ważny przepis dla właścicieli ciężarówek, że określa to, co nas czeka w najbliższych latach i w jakim kierunku będziemy się z pewnością rozwijać.

 

Elektromobilność i paliwa alternatywne 

Na dzień dzisiejszy elektromobilność niesie ze sobą znamiona przyszłości. Już dziś widzimy na drogach całą flotę ciężarówek wyposażonych w napęd kompletnie elektryczny. Jest to w pewnym sensie rezultat nowelizacji ustawy z 2021 roku. Wprowadzenie nowelizacji jest konsekwencją uchwalenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego.

 

Mniejsze jednostki samorządu terytorialnego do 50 000 mieszkańców zostały zwolnione z niektórych obowiązków środowiskowych.  Jednak od 1 stycznia 2022 r. gminy i inne jednostki samorządu terytorialnego, które nie zostały zwolnione, będą teraz zobowiązane:

 

  • Aby zapewnić, aby co najmniej 10% użytkowanej floty pojazdów silnikowych stanowiły pojazdy elektryczne,
  • Jeżeli znajdują się w sytuacji, gdy jednostka samorządu terytorialnego realizuje, zleca lub powierza swoje zadania innym podmiotom, wówczas również istnieje obowiązek zapewnienia dla ich realizacji co najmniej 10% użytkowanej floty pojazdów samochodowych, które stanowić będą pojazdy elektryczne lub napędzane gazem ziemnym.

 

Rodzaje paliw na stacji i nie tylko 

Paliwa alternatywne odgrywają coraz ważniejszą rolę w poszukiwaniu zrównoważonych rozwiązań transportowych. Paliwa te stanowią alternatywę dla tradycyjnej benzyny i oleju napędowego, pomagając zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i zależność od ograniczonych zasobów.

 

Oto krótki przegląd niektórych kluczowych paliw alternatywnych:

 

Biodiesel 

Pochodzący z olejów roślinnych, tłuszczów zwierzęcych lub przetworzonych tłuszczów kuchennych, biodiesel jest paliwem odnawialnym nadającym się do stosowania w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym. Pomaga zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i zależność od paliw kopalnych.

Energia elektryczna 

Zasilając pojazdy elektryczne, energia elektryczna jest czystym i wydajnym substytutem tradycyjnych paliw. Pojazdy elektryczne, w tym całkowicie elektryczne i hybrydowe, oferują zerową emisję i mogą być ładowane ze źródeł odnawialnych, takich jak energia słoneczna lub wiatrowa. Te często są adaptowane przez logistykę, gdzie takie firmy logistyczne jak Raben, DHL, czy UPS już od dawna używają ciężarówek Volvo, Mercedes, DAF na polskich drogach.

Etanol 

Produkowany z kukurydzy i innych materiałów roślinnych, jest mieszany z benzyną w celu stworzenia paliwa odnawialnego nadającego się do stosowania w pojazdach typu flex-fuel. Producenci pojazdów wyposażonych w silniki przystosowane do tego paliwa używają nazwy flexifuel lub skrótu FFV (Flexible Fuel Vehicles). Taki silnik może być zasilany benzyną, biopaliwem E85 lub mieszanką obu tych paliw. Proporcje są rozpoznawane przez system sterowania silnikiem. Pomaga to zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i wspiera gospodarkę rolną.

Wodór 

Produkowany ze źródeł odnawialnych wodór może być wykorzystywany w pojazdach napędzanych ogniwami paliwowymi (fuel cell electric vehicles), oferując zerową emisję. Wodór może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla i zdywersyfikować koszyk energetyczny. Niemniej, produkcji tego typu pojazdów jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie i częściej dedykowany dla pojazdów dedykowanych w segmencie pojazdów osobowych niż ciężarowych.

Gaz ziemny 

Z istotnymi korzyściami kosztowymi w porównaniu z benzyną i olejem napędowym, gaz ziemny jest krajowo dostępnym paliwem odpowiednim do użytku w pojazdach. Oferuje niższe emisje i może pomóc w redukcji zależności od importowanego ropy.

Propan (gaz ziemny CNG i skroplony gaz ziemny LNG)

Powszechnie stosowany w pojazdach na całym świecie, propan to dostępne gazowe paliwo o niższych emisjach w porównaniu z tradycyjnymi paliwami. Zapewnia alternatywę dla benzyny i oleju napędowego, zwłaszcza w przypadku flot i zastosowań komercyjnych.

Zrównoważone paliwo lotnicze (ang. Sustainable Aviation Fuel) 

Zaprojektowane do użytku w lotnictwie, paliwo SAF pochodzi z odnawialnych surowców i pomaga zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w porównaniu z konwencjonalnymi paliwami lotniczymi. Biorąc pod uwagę ogromną emisje spalin wytwarzanych przez samoloty, to SAF naprawdę wspiera wysiłki na rzecz dekarbonizacji sektora lotniczego.

 

Paliwa alternatywne samochodowe i planowanie tras 

Wiele z powyższych wniosków, zwłaszcza dotyczących nowelizacji ustawy z 2022 o elektromobilności, wskazuje na to, że już teraz firmy transportowe są zobowiązane zmieniać podejście do zakupu nowych pojazdów w flocie. Tym samym, wskazuje nam na potrzebę adaptacji do tej sytuacji przy wykorzystaniu cyfryzacji przy planowaniu tras i planowaniu łańcucha dostaw.

 

Jak wybór paliw alternatywnych wpływa na planowanie tras pojazdów? 

Wybór pojazdów dla floty, które wykorzystują paliwa alternatywne w naturalny sposób, wiąże się z potrzebą dostępu do stacji paliw, na których te paliwa można nabyć. Jako że liczba stacji obsługujących pojazdy ciężarowe nadal nie jest duża, choć zdecydowanie zainteresowanie wzrasta, stąd kierowcy muszą znać dokładne miejsca uzupełniania paliwa i ładowania akumulatorów.

 

Dostępność i dystrybucja stacji tankowania alternatywnych paliw będą miały wpływ na planowanie tras w różnorodny sposób. Obecnie infrastruktura dla H2 i CNG koncentruje się głównie wokół miejsc produkcji i dużych składów transportowych, co w krótkiej perspektywie ogranicza dostępność.

Podobnie, infrastruktura ładowania dla pojazdów elektrycznych wciąż się rozwija. Na szczęście, stacje paliw oferują dziś większą elastyczność, a firmy mogą instalować stacje ładowania w bardziej rozproszonych lokalizacjach, w tym też mogą posiadać stacje we własnych centrach logistycznych i magazynach.

Nie zmienię faktu, że aby zatankować pojazd na stacji z paliwem alternatywnym, z dostępem do stacji ładowania dla samochodów ciężarowych, potrzeba nawigacji GPS z możliwością planowania trasy. Konieczność dobrego planowania jest tym większa, że w przypadku braku energii w akumulatorach, mobilne stacje ładowania są dość rzadkie.

Kolejnym problemem jest to, że pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi, zwłaszcza elektryczne, są podatne na warunki pogodowe i czynniki klimatyczne. Pogoda wpływa na ich osiągi, a w konsekwencji na planowanie trasy. Najbardziej zauważalny wpływ pogody obserwuje się zimą, podczas której niekorzystne warunki mogą zmniejszyć zasięg pojazdów elektrycznych. Dzieje się tak, ponieważ akumulatory zapewniają napęd i ogrzewanie. W bardzo niskich temperaturach pojazdy elektryczne mogą wymagać rozgrzania podczas ładowania, co wymaga starannego planowania i ewentualnych korekt trasy.

 

Wsparcie kierowców w przejściu na alternatywne rodzaje paliw

Mobilna aplikacja do planowania tras może odegrać kluczową rolę w ułatwieniu przejścia na paliwa alternatywne, ale także pomóc tym, którzy już korzystają z pojazdów zużywających na przykład energię elektryczną. Ponadto, pomaga zintegrować ze sobą również nowe trasy dla ciężarówek i pojazdów floty, które stale wykorzystują paliwa tradycyjne. W ten sposób managerowie i spedytorzy, mogą płynnie zintegrować pracę ze swoimi rutynowymi trasami i procedurami transportowymi.

 

Oto jak to zrobić:

Dostęp do stacji ładowania w czasie rzeczywistym

Aplikacja może dostarczać aktualnych informacji na temat lokalizacji stacji ładowania wzdłuż planowanych tras. Użytkownicy mogą łatwo zidentyfikować punkty ładowania kompatybilne z ich pojazdami napędzanymi paliwami alternatywnymi.

 

Zoptymalizowany wybór trasy

Biorąc pod uwagę dostępność stacji ładowania, aplikacja może sugerować zoptymalizowane trasy (optymalizacja transportu), które minimalizują objazdy i maksymalizują wykorzystanie infrastruktury paliw alternatywnych. Zapewnia to wydajną podróż, jednocześnie pomagając w korzystaniu z infrastruktury ładowania w różnych regionach.

 

Alerty i powiadomienia

Zintegrowane alerty mogą powiadamiać użytkowników o pobliskich stacjach ładowania, nadchodzących wydarzeniach związanych z planowaną trasą.

 

Integracja z łańcuchem dostaw

Firmy inwestujące w infrastrukturę paliw alternatywnych mogą zostać oznaczone w aplikacji, aby promować swoje stacje ładowania wśród szerszego grona odbiorców.

 

Raporty i dane 

Aplikacja może gromadzić dane na temat preferencji kierowców i schematów tras. Może generować raporty wspierające planowanie i rozwój infrastruktury. Takie podejście oparte na danych umożliwia podejmowanie świadomych decyzji i ułatwia ciągłe doskonalenie planowania transportu.

 

Podsumowanie

Zasadniczo mobilna aplikacja do planowania tras działa jako katalizator powszechnego stosowania paliw alternatywnych poprzez uproszczenie nawigacji, poprawę komfortu użytkowania i promowanie korzystania z istniejącej infrastruktury ładowania.

W miarę jak firmy i społeczności przyjmują zrównoważone praktyki transportowe, aplikacja służy jako cenne narzędzie w przekształcaniu infrastruktury transportowej, aby dostosować ją do bardziej świadomej ekologicznie przyszłości.

Zintegruj naszą mobilną aplikację do planowania tras ze strategią zarządzania flotą, aby usprawnić nawigację, poprawić komfort użytkowania i promować korzystanie z paliw alternatywnych.

Dołącz do wielu firm na rzecz bardziej ekologicznej floty. Pobierz aplikację już teraz i stań na czele bardziej ekologicznych praktyk biznesowych.

 

FAQ

Czym są paliwa alternatywne?

Paliwa alternatywne to różnorodne substytuty tradycyjnych paliw kopalnych, które mają na celu zmniejszenie emisji CO2 i zależności od ograniczonych zasobów naturalnych. Przykłady obejmują biopaliwa, wodór, energię elektryczną i gaz ziemny.

 

Co zamiast paliw kopalnych?

Zamiast paliw kopalnych możemy korzystać z szerokiej gamy alternatyw, które są bardziej przyjazne dla środowiska i mniej zależne od ograniczonych zasobów naturalnych. Wśród nich są energia odnawialna (taka jak energia słoneczna i wiatrowa), biopaliwa, technologie paliw wodorowych oraz rozwój transportu publicznego i infrastruktury rowerowej.

 

Jakie są rodzaje paliwa?

Istnieje wiele rodzajów paliw, z których każde ma swoje własne cechy, zastosowania i wpływ na środowisko. Oto kilka głównych rodzajów paliw:

  • Paliwa kopalne: Węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny.
  • Biopaliwa: Wyprodukowane z organicznych materiałów roślinnych lub zwierzęcych.
  • Wodór: Czyste paliwo, które można wykorzystać w ogniwach paliwowych.

 

Przeczytaj również nasze inne artykuły:

  1. KPI w transporcie
  2. Planowanie tras
  3. Jak obniżyć wysokie ceny paliw